رایحه چوب و خزه عطر و ادکلن یا نت چوبی – WOODS Note

رایحه چوب و خزه عطر و ادکلن یا ن چوبی - WOODS Note

رایحه چوب و خزه عطر و ادکلن یا نت چوبی –  WOODS Note

رایحه چوب و خزه عطر و ادکلن یا نت چوبی –  WOODS Note: رایحه های چوبی مطمئن و منعطف هستند و به عنوان برگ برنده عطرسازها شناخته می شوند، اساس ترکیب را فراهم کرده و عناصر دیگر را بنا به خواص بویاییشان تقویت می کنند. در واقع می توان گفت که تعداد کمی از رایحه های چوبی به عنوان رایحه اولیه یا میانه به کارمی‌روند، مانند چوب بلسان بنفش (rosewood).

مشخصات بویایی چوب‌ها بسته به درختان مختلف به شدت تغییر می‌کند. بعضی از آنها بویی پایدار و فنولی (phenolic) دارند، مانند چوب گایاک (guiacwood). بعضی دیگر بویی تند و تلخ دارند و یادآور یک بسته مداد نو و جدید هستند، مانند چوب سرو (cedarwood). بعضی چوب ها هم بوی خامه‌ای، شیری، شامه‌نواز و ملایمی دارند، مانند چوب صندل (sandalwood). رایحه هایچوبی هم وجود دارد که به قدری خاص هستند که کل ترکیب را تحت تاثیر قرار می‌دهند: چوب آگار(Agarwood) / عود (Oud) به قدری بوی پیچیده و قدرتمندی دارند که بوهای آجیلی، چوبی، کهنگی و حتی کافور را نیز دربرمی گیرند (بر‌آنها اثر می‌گذارند). رایحه کاج (pine) یا صنوبر (fir) به لطف تداعی معانی ما را به یاد فصل‌های خاصی می‌اندازند.
بعضی رایحه های چوبی با روش‌های طبیعی تهیه می‌شوند مانند خیساندن و تقطیر تراشه‌های واقعی چوب. رایحه های دیگر و همچنین بعضی از آنهایی که می‌توان با روش طبیعی به دست آورد با ساخت آزمایشگاهی تهیه می‌شوند. دلیل این کار پایداری (عطر ها)، مقرون به صرفه بودن و ایمنی است.

گروه بویایی چوبی عطر و ادکلن - woody olfactory group
گروه بویایی چوبی عطر و ادکلن – woody olfactory group

خس‌خس و نعنای هندی استثناهای این گروه از رایحه های چوبی هستند، چون خس‌خس در واقع یک نوع علف است که سیستم ریشه‌ای پیچیده‌ای دارد و نعنای هندی برگ یک بوته شرقی است، اما ویژگی بویایی آنها چوبی است و درنتیجه در این دسته جای می‌گیرند. رایحه های چوبی بهترین پایه برای عطرهای مردانه هستند، آن هم به دلیل تداعی معنی نیرومندی که درخت‌ها به ذهن می‌آورند و نه بوی آنها، اما انعطاف پذیری این رایحه ها موجب می‌شود بتوان به عنوان پایه عطرهای زنانه و مشترک هم از آنها استفاده کرد. درحقیقت عطرهای معدودی هستند که حداقل از یک رایحه چوبی در ترکیبشان استفاده نشده باشد.
خزه‌ها زیرگروه هستند زیرا ارگانیسم گلسنگی انگلی دارند و روی درخت‌ها رشد می‌کنند، مانند خزه درختی (Evernia furfuracea) و گل سنگ (Evernia prunastri). پروفایل بویایی خزه‌ها غیرقابل جایگزینی است،با این حال در صنعت عطرسازی تلاش زیادی شده تا مولکول‌هایی با همان بو ایجاد کنند زیرا این مواد از طرف انجمن عطرسازی بین‌المللی (IFRA) سهمیه‌بندی شده‌است.
خزه‌ها بوی جوهری و تلخی دارند و تیرگی عمیق و نگران‌کننده و رنگ سبز تیره‌ای که دارند کف جنگل را در فصل پاییز تداعی می‌کند. به همین دلیل به عنوان تقویت‌کننده خانواده عطرهای سرخسی و چایپری (chypre) یا مدیترانه ای استفاده می‌شوند؛ درحقیقت، گل سنگ یک پای آکورد سه گانه‌ای است که اساس این دو دسته را تشکیل می‌دهد. ویژگی این رایحه ها زمینی، افسرده، درون‌نگر و تیره است و به رایحه‌های قدیمی حالت متمایزی می‌دهد.

عطر لیلیوم ارایه کننده برترین برندهای عطر و ادکلن

 

3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید