آلبرتو موریلاس-Alberto Morillas-آشنایی با عطاران و طراحان بزرگ عطر

آلبرتو موریلاس-Alberto Morillas

آلبرتو موریلاس-Alberto Morillas-آشنایی با عطاران و طراحان بزرگ عطر و ادکلن

آلبرتو موریلاس ” اهل اسپانیا ، یک عطار خود آموخته ، با حساسیت هنری عالی است. آلبرتو موریلاس متولد سال 1950 میلادی در سویای اسپانیاست. دوران کودکی آلبرتو در اسپانیا سپری شد.در نوجوانی مقاله ای در مورد خانه ی مُد “ژان-پل گالتیه” الهام بخش وی میشود تا به دنبال یادگیری مهارت و حرفه ای در صنعت عطر سازی برود. به همین منظور در هجده سالگی وارد مدرسه ی هنرهای زیبا در ژنِو میشود و پس از تلاشهای بی وقفه در یادگیری اصول و شیوه های عطر سازی که غالباٌ بصورت خود آموز و انفرادی صورت گرفته بود؛ موریلاس در سال 1970 بعنوان عطر سازی جوان؛ وارد بزرگترین تولید کننده ی اختصاصی عطر و اسانس یعنی “فیرمینچ” شد.این خود آموزی ها موجب شد تا آلبرتو خیلی زود سبک منحصر بفرد خویش را توسعه دهد.او در ذهن خود روایح را بصورت رنگهای مختلف تجسم می نمود تا از این طریق بتواند آزادانه آنان را دسته بندی کرده و بکار گیرد. او در سال 1975 به نیویورک سفر کرد و شش سال بعد با پروژه ی عطر “لو موست دو کارتیه – Le Must de Cartier” ، اولین کار ش را با “کارتیه” آغاز کرد. آلبرتو بطور وسیعی مواد اولیه را مطالعه کرده و پروژه های مختلفی را به عهده گرفته است و خالق تعداد بیشماری از پرفروشترین عطریات میباشد . در سال 2003 نیز بهترین جایزه ی عطاری یعنی “فرانسوا کتی – Francois Coty” ، به او تعلق گرفت .

آلبرتو موریلاس-Alberto Morillas
آلبرتو موریلاس-Alberto Morillas

این آموزش ها و تجربیات شخصی موجب شده اند تا آثار موریلاس بر اساس قالب های ذهنی منحصر بفرد و در شکلهای متعدد خلق شوند و از هیچ یک از قوانین و اصول متداول و مرسوم پیروی ننمایند. آلبرتو هیچ محدودیتی برای بکارگیری مواد اولیه برای شیوه های متعددی که مد نظر دارد قائل نمیشود.همچنین او همواره زمان زیادی را به تحقیق و دنبال کردن علاقمندی های خویش اختصاص میدهد.

یکی از مهمترین نکاتی که لازمه بهش اشاره کنم این هست که آلبرتو موریلاس طراحی خود آموخته ست ، در واقع او هیچ دوره تخصصی مربوط به این کار رو نگذرونده و به صورت تجربی این کارو انجام می ده و جالب تر اینکه بسیاری از بهترین و پر فروش ترین ادکلن هایی که برنده جوایز شدن ، فروش بالایی در کل جهان و به خصوص در ایران داشتن اغلب از این طراح مشهور بودن !!!!!

نام چند نمونه از کارهای معروف موریلاس :

1- بولگاری اومنیا – Bulgari Omnia

۲- کنزو فلاور- Flower by Kenzo

۳- بولگاری بی ال وی مرد و زن – Bvlgari BLV /  women and men

۴- سی کی وان -CK One

۵- کارولینا هررا ۲۱۲- Carolina Herrera 212

۶- کارولینا هررا ۲۱ س ک سی -212 se*y

۷- ژیوانشی پی -Givenchy Pi

۸- آکوا دی جیو -Acqua di gio

۹- ورساچه برایت کریستال – Versace bright crystal

موریلاس در مورد استفاده از مواد طبیعی بسیار سخت گیر است و کیفیت اثر مهم ترین موضوعی است که وی هیچ گونه سازش و انعطافی در مورد پایین بودن سطح آن نشان نمیدهد و ترکیبات طبیعی را به قدری مهم می داند که معتقد است بدون آنها نمی تواند عطر جدیدی بسازد.او از ترکیبات طبیعی بدیع و نفیس و نیز مواد صنعتی خاص و منحصر بفردی که در فرمینچ ساخته میشود بهره می گیرد و معتقد است که قرار نیست عطری نیش و خاص ارائه دهد؛بلکه هدفش ارائه ی اثری متفاوت و شگرف است.این نکته سنجی ها و دقت؛ در سایر بخشهای فعالیتش نیز به چشم میخورد و می گوید:واقعاٌ نمی دانید که چه زمانی باید متوقف شوید.برای ساخت یک عطر تغییرات و معادل سازی های بسیار زیادی انجام می دهم و در نهایت یکی را انتخاب می نمایم.

موریلاس با این دیدگاه که هیچ چیز کامل و مطلق نیست و کمال محض خسته کننده است؛اعتقاد دارد که گاهی از اوقات روایح زیبا بخاطر نقصی که در ترکیب وجود دارد جلوه گر میشوند.او بخوبی از قدرت بزرگ نقایص آگاه است و میداند این موضوع تا چه حد می تواند جهت اجرای عالی یک ایده موفقیت آمیز باشد و یا اینکه کار را به اتمام برساند.از همین رو استعداد وی در آشکار نمودن طبیعت واقعی زیبایی آثارش نهفته است.
موریلاس از سفرهای متعدد و اکتشافات مختلفی که موجب گسترش دایره ی الهامات و ایده های او شده اند؛بعنوان یکی از مهم ترین داشته های خویش یاد میکند و با پذیرفتن جهان پیرامون خویش بعنوان منبع اصلی ایده پردازی معتقد است که یک ایده ی ناب ممکن است در هر مکان و در لحظه ای غیر منتظره شکل گیرد.آغاز هر روز برای موریلاس به مثابه یک کاوش تازه در جهان است تا با تأثیر گرفتن از موضوعی تازه؛رایحه ای جدید کشف نماید.پس از سالها فعالیت در این عرصه و خلق حدود سیصد عطر هنوز هم با حرارت و شوق از عطر می گوید:”بدون حضور عطر در زندگی ام؛ نمی توانم به زندگی ادامه دهم.عطر در من جاری است؛زمانی که میخوابم و هر گاه که بیدار می شوم؛ عطر حضور دارد!”

استاد خودساخته ی جذاب، متواضع و شوخ طبع و با نشاط جهان عطر را می توان از ماندگارترین هنرمندان این عرصه دانست.مردی که سه کلمه ی قدرت،صراحت بیان و شفافیت را عامل توفیق شیوه ی عطر سازی خویش میداند و هر ساخته ی خود را همچون فرصتی برای مکاشفه در نظر می گیرد.

آلبرتو موریلاس در سال 2003 موفق به دریافت جایزه ی معتبر “فرانسوا کوتی” شد و در سال 2015 به تولید عطرهای “میزِنزیر -Mizensir” مشغول شد که تا به امروز 17 عطر با استفاده از مواد طبیعی مورد علاقه ی خویش که با استفاده از شیوه های سنتی و اصیل عطر سازی ساخته میشوند در قالب این برند عرضه کرده است.

جستجوهای مرتبط:

آلبرتو موریلاس

Alberto Morillas

 

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید