قدیمی‌ترین کارخانه عطر و ادکلن سازی کجاست؟

قدیمی‌ترین کارخانه عطر و ادکلن سازی

قدیمی‌ترین کارخانه عطر و ادکلن سازی

قدیمی‌ترین کارخانه عطر و ادکلن سازی مدتی پیش ۳۰۰ ساله شد. خیلی از افراد ذهنشان به سمت پاریس یا میلان می‌رود که شاید این کارخانه در یکی از این دو شهر باشد. اما واقعیت این است که این کارخانه خانوادگی در شهر کلن آلمان افتتحاح شد. روز سیزدهم ژوئیه سال ۱۷۰۹ میلادی یعنی بیش از ۳۰۰ سال قبل، برادران فارینا تجارت کالاهای تجملی را آغاز کردند. اصلی‎ترین محصولی که آن‌ها به فروش می‌رساندند‌‌ همان عطری بود، که در کارخانه‌ی خودشان تولید می‌کردند.

در این سال عطار ایتالیایی جووانی ماریا فارینا به برادرش می‌نویسد: من عطری یافته‌ام که مرا یاد صبحی بهاری در ایتالیا می‌اندازد. عطری مانند عطر نرگس‌های کوهی پس از باران. این عطر روح مرا تازه و زنده می‌کند. فارینا مدت زمان زیادی در شهر کلن زندگی می‌کرد. به همین دلیل این عطر را به اسم وطن جدید خود می‌نامد: Eau de Cologne که به معنی آب شهر کلن است.

طی تاریخ ۳۰۰ ساله ادکلن، تنها ۳۰ نفر هستند که نسخه مخفی یا‌‌ همان نسخه اصلی این عطر را می‌شناسند. یکی از آن‌ها دنباله رو جووانی، یوهان ماریا فارینا بود. که مدیر عامل این کارخانه‌ی بزرگ است. او می‌گوید:
جالب است بدانیم که ادکلن اصل همواره یک بو داشته باشد.‌‌ همان طور که اینیشتین برای بدست آوردن معادلات عام وخاص چندین ثابت به آن اضافه کرد تا معادله با یافته‌های زمان خودش سازگار باشد، همین کار را هم ما با ادکلن انجام می‌دهیم. اگر محصولی از گیاهان ما بوی دیگری داشته باشد، ما با محصولات دیگری ترکیب می‌کنیم و آن بوی خاص را به دست می‌آوریم.

farina 1709 eau de cologne
farina 1709 eau de cologne

ادکلن فرینا پس از آن به دور دنیا سفر می‌کند. فقط اشخاص ثروتمند بودند که توانایی خرید این عطر را داشتند. درواقع یک استادکار با درآمد یک هفته خود می‌توانست فقط یکی از شیشه‌های باریک و سبز رنگ این عطر خریداری کند. به پول امروز قیمت آن بیش از هزار یورو است. البته هزینه‌ی خرید، برای مشتریان ادکلن (ادوکلن) اصلا سنگین نیست. کلمنس آوگوست سراسقف شهر کلن و صاحب کارخانه های زیادی در منطقه کلن و بن است، که هر ماه به خود ادوکلن می‌زد. نه تنها امیر‌ها و پرنس‌های اهل هنر از این عطر استفاده می‌کردند، بلکه ناپلئون نیز قدر «آب کلن» را می‌دانست و روزی یک شیشه از آن را مصرف می‌کرد.

عطر ادکلن ۴۷۱۱
عطر ادکلن ۴۷۱۱

موفقیت باعث تقلید می‌شود. ۱۰۰ سال بعد از کشف فارینا، تاجری از شهر کلن به نام ویلهلم مولنز نیز عطری از مرکبات تهیه کرد. او شماره پلاک در خانه خود، ۴۷۱۱، را به عنوان اسم روی این عطر گذاشت. محصولی مشهور در کل دنیا، ولی بدل، در شرکت فارینا که ۳۰۰ سا ل است در شهر کهن کلن وجود دارد، می‌توان ادوکلن اصل را خریداری کرد.

قدیمی‌ترین کارخانه عطر و ادکلن سازی
قدیمی‌ترین کارخانه عطر و ادکلن سازی

همچنین در موزه‌ای که در‌‌ همان ساختمان قرار دارد، میهمانان و بازدیدکنندگان می‌توانند مطالب زیادی در مورد ادکلن دریافت کنند. مثلاً اینکه خالق ادکلن، یعنی جووانی ماریا فارینا پدر تعمیدی ژان باپتیست گرنویی عطار نابغه در کتاب عطر پاتریک زوس کیند بوده است. زوس کیند جهت پژوهش‌های زیادی که در مورد ادکلن داشت، نزد فارینا می‌رفت.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید