لورنزو ویلورسی-Lorenzo Villoresi-بررسی آثار خانه عطر و ادکلن نیش لورنزو ویلورزی

لورنزو ویلورسی-Lorenzo Villoresi

لورنزو ویلورسی-Lorenzo Villoresi-بررسی آثار خانه عطر و ادکلن نیش لورنزو ویلورزی

تردیدی وجود ندارد که “لورنزو ویلورسی” و آثار جاودانه ای که او در قالب عطرهای لاین اختصاصی خود به یادگار گذاشته است؛ در زمره  آثاری هستند که شایستگی تحسین و به تصویر کشیده شدن در قاب جاودانگی را دارند.

لورنزو ویلورسی هنرمندی ویژه است که مسیر خود را از چرخه پیچیده و پر هیاهوی عطرسازی صنعتی و تجاری، جدا کرده و با الهام از تاریخ، فرهنگ، هنر و شیوه های سنتی و فاخر عطرسازی، دنیای مستقل و منحصربفرد خود را شکل داده است. ویلورزی با سفر الهام بخش و اثرگذار خود به شرق و خاورمیانه، به نگرش ویژه ای دست یافت که این دیدگاه عمیق، تأثیر بسزایی در خلق آثاری برجسته و ممتاز بدست این هنرمند داشت. تعهد به شیوه ها و فضاهای کلاسیک و ویژه عطرسازی که در فلورانس شکل گرفته اند؛ در تلفیق با فضای غنی و پیچیده تاریخ و فرهنگ خاورمیانه و دیگر نقاط بکر و اسرار آمیز جهان، این امکان را برای ویلورزی فراهم ساخت که در آثار خود، مرزها و تعاریف موجود را زیرپا گذاشته، در هم بشکند و مرزبندی و تعاریف جدیدی که مختص خود او هستند را به جهان عطر ارائه دهد. شاکله آثار و عطرهای لورنزو، بر پایه چنین فضا و ایده هایی شکل گرفته و در قالب ترکیبی قدرتمند و منسجم، ارائه می شوند تا بدین ترتیب، خانه عطرسازی “لورنزو ویلورزی” در سال 1990 راه اندازی شود.

لورنزو ویلورسی وومو-Lorenzo Villoresi
لورنزو ویلورسی وومو-Lorenzo Villoresi

نخستین آثاری که از خانه ویلورزی ارائه شد، به سفارش خانه “فندی” و در قالب مجموعه ای از شمع های معطر، خوشبو کننده های اتاق و پوت-پوری (ظروفی معطر که با ترکیب ادویه ها و انواع گل ها پر می شوند)، ارائه شد. اما خلاقیت و نگاه ویژه لورنزو، در حصار محدود مارکت نمی گنجید و او، کار بر روی ترکیبات و فضاهای مد نظرش را با تلاش بی وقفه ادامه می داد. در سال 1993 نخستین عطر خانه لورنزو ویلورزی معرفی شد. “وومو -uomo” عنوان این عطر است. اثری عمیق و ارزنده که نمایشی باشکوه از جغرافیا و اقلیم ویژه ایتالیا و رسومات و فرهنگ این سرزمین ارائه می دهد. یک ترکیب آروماتیک غنی که با چهره مفرح، تلخ و پر انرژی مرکبات، وجه گیاهی و تمیز اسطوخودوس، حجم بالایی از نوت های آروماتیک و البته نوت قدرتمند برگ بو با فضایی تلخ، گیاهی و ویژه شکل گرفته است. “دونا”، دومین عطر خانه بود که پس از “وومو” معرفی شد. “دونا-donna” عطر گل بو و نفیسی از همراهی عصاره های گرانبهای رز و زنبق است که با میخک صدپر و بنفشه، چهره ای درخشان و اغواگر پیدا کرده و بر بستری نرم و دلچسب از ایلنگ و یاس، در پایه ای از مشک و نوت های چوبی، کامل می شود.

لورنزو ویلورسی دونا-Lorenzo Villoresi
لورنزو ویلورسی دونا-Lorenzo Villoresi

پس از موفقیت درخور توجه این دو عطر زیبا، ویلورزی در ادامه، مجموعه ای از آثار ویژه و قدرتمند خود را ارائه می کند. عطرهایی متفاوت و پیچیده که بر اساس یکی از آکوردهای اصلی و پرکاربرد در عطرسازی سنتی، ساخته شده اند- در اصطلاح به این عطرها مونو تم گفته میشود. حجم بالایی از ادویه هایی مانند فلفل، دارچین و هل که گرمای سرکش و راز آلود خود را در فضایی سبز و منحصر بفرد که با نوت هایی مانند سرو، جوانه صنوبر، اکالیپتوس و برگ بو شکل گرفته است؛ ارائه می کنند و این رایحه عمیق و ناب را بر بستری از نوت های آروماتیک جاری می سازد در عطر “اسپایزی-Spezie” محصول 1994 یکی از این عطرهاست. در همین سال، عطر متمایز و ویژه “وتیور-vetiver” معرفی می شود. عطری چوبی و قدرتمند از همراهی پچولی با وتیور که در لایه هایی از خزه، باریجه، نوت های سبز و ادویه ها، فضایی بکر و پیچیده را خلق می کند. ادکلن “مسک” محصول سال 1995، دیگر اثر ویلورزی است که با ایده پرداخت به یک نوت اصلی ساخته شده است. اثری زیبا و اغواگر از همراهی وجوه حیوانی و طبیعی مشک که به زیبایی با تار و پودی از چهره اغواگر و پودری آن در هم تنیده شده اند و با نوت های وانیل، رز و شمعدانی برجسته و در پایه ای از عنبر، صندل، خزه بلوطی و باریجه، کامل شده است. “صندلو-Sandalo“، دیگر عطر “مونوتِم” ویلورزی در سال 1995 بود. ترکیبی صادق، ساده و گیرا که روح کولون های کلاسیک را در خود دارد و با شخصیت برجسته ای از صندل و وتیور، در فضایی خاکی و گل بو که در پایه های از آکورد آمبر (اوپوپوناکس، لادن و پچولی)، به اثری ممتاز و متمایز تبدیل شده است. پیچیدگی های ساده، ظریف، آرامش بخش و خاطره انگیزی که با برجسته کردن نوت پچولی در عطری با همین عنوان که در سال 1996 به تصویر کشیده شد؛ تحسین همگان را بر انگیخت. “پچولی-Patchouli” عطری ویژه با محوریت پچولی است که با لمس ظریفی از نوت های گل بو و غنای صمغ ها، در فضایی خاکی و خزه ای که با نوت تنباکو مستحکم شده است؛ ادغام شده و در پایه ای پیچیده و خیال انگیز از سدر و صندل، فرود می آید. “وایلد لاوندر” نیز در سال 1996 ارائه شد. یک ترکیب آروماتیک کلاسیک باشکوه که از همراهی برگ بو، رزماری و ادویه ها با اسطوخودوس شکل گرفته و در پایه ای از باریجه، صمغ المی و زنبق، چهره ای مدرن و فاخر به خود می گیرد. در سال 1997، ویلورزی، وجه تازه و شگفت انگیزی از آفرینش خود را با عطر “اینسنسی” به نمایش گذاشت. “اینسنسی-Incensi” عطری پیچیده و قدرتمند است که در فضای عظیم و بی نظیری از انواع صمغ ها شکل گرفته است. مر، المی، لادن و بنزویین، نمایشی بی نظیر از بخور را در قاب قدرتمندی از دارچین به نمایش می گذارند تا اینسنسی، یکی از آثار منحصربفرد و مرجع چند دهه اخیر باشد.

پس از موفقیت چشمگیر ویلورزی با عطرهای ویژه و نابی که در سال های نخست فعالیت لاین اختصاصی خود ارائه کرد؛ اکنون او بعنوان چهره ای برجسته و هنرمندی با ایده های خلاقانه و بکر، در جهان عطر شناخته می شد. ویلورزی، نخستین دهه از فعالیت های خود را با شاهکار جاودانه “پایپر نیگرام –Piper Nigrum” به پایان رساند. انفجاری از نوت های ادویه ای مانند میخک خشک، فلفل، دارچین و زیره که بر بستری سبز و گیاهی، چهره ای مدرن و عمیق به خود می گیرد. این فضای منحصر بفرد با لمسی از رایحه خاص و برجسته آکورد رازیانه، در پایه ای خشک و تاریک از صمغ ها ادغام می شود تا شکوه رایحه بی مانند و ناب خود را به اوج برساند. “پایپر نیگرام-Piper Nigrum“، یکی از آثار برجسته و ممتاز عطرسازی مدرن است که بیانگر تبحر لونرنزو در تلفیق فضاهای اسرار آمیز و بکر با مفاهیم مدرن و البته ریشه های عطرسازی فلورانس است.

در سال 2000، دو اثر موفق دیگر به مجموعه آثار خانه اضافه شد. همراهی درخشان و ایندولیک مرکبات و شکوفه ها با حجم بالایی از نوت های سبز و آروماتیک، بر بستری پودری و صمغی در “دیلمان-Dilmun” و عطر اغواگر و عمیق “تیِنت دی نِیژ-Teint de Neige” که تفسیر بدیع و خلاقانه لورنزو از رایحه پوست است. اثری فاخر از همراهی وجوه پودری و غنی مشک با نوت های پودری و گل هایی نظیر رز و آفتاب پرست، رایحه ای چالش بر انگیز، فاخر و اغواگر را به این عطر نفیس بخشیده است. در سال 2001، ویلورزی با یک عطر برجسته و زیبای دیگر باز می گردد. نمایش زیبایی از گیاه ماته در عطر “یرباماته” که با حجم بالایی از نوت های گیاهی، سبز، چای و آکوردهای آروماتیک بر آن تأکید شده و به همراه نوت های پودری و شیرین به زیبایی در قلبی خشک و قدرتمند از چوب ها ادغام شده و در پایه ای از مشک و خزه بلوطی به پایان می رسد؛ این عطر را به یکی از آثار درخشان و تحسین بر انگیز کارنامه لورنزو تبدیل کرد. پس از معرفی این عطر موفق در سال 2001، ویلورزی برای مدتی نسبتا طولانی عطر جدیدی ارائه نمی کند. این گزیده کاری، ریشه در مخالفت ویلورزی با تولید انبوه و مستمر عطر است و به اعتقاد وی، چنین رویه ای، صدمات جبران ناپذیری به جهان عطر وارد می کند. از اینرو، وی به تقویت ایده ها و توسعه روش ها و شیوه های ویژه خود روی می آورد و با تلاش برای ساخت مواد و آکوردهای ویژه، جهان عطر چندین سال از آثار ارزنده و نفیس این خانه ویژه، محروم می ماند.

لورنزو ویلورسی الموت-Lorenzo Villoresi
لورنزو ویلورسی الموت-Lorenzo Villoresi

سال 2006، عطر جدید خانه لورنزو ویلورزی معرفی می شود: “الَموت-Alamut“. نمایش زیبا و قدرتمندی از رز با چهره ای لطیف و پودری که با لبه هایی ادویه ای، صمغی و دودی، به شکل هنرمندانه ای با آکوردهای کهربا و چوب صندل ترکیب شده است؛ یک بار دیگر نام لورنزو ویلورزی و خانه عطرسازی او را در کانون توجه دوستداران عطر قرار می دهد. ویلورزی که حالا مسیر خود را یافته و چارچوب های مد نظر خود را در عطرسازی شکل داده است؛ با گزیده کاری و تمرکز بر ساخت آثاری نفیس، پس از معرفی عطر موفق “الموت-Alamut“، بار دیگر به گزیده کاری روی می آورد.

در سال 2010 عطر گل بو و تحسین بر انگیز “ایپربورئا” معرفی شد. ترکیب جسورانه ای از گل های سفید که با میوه ها و میموسا همراه شده و بر بستری از نوت های سبز، با آکورد قدرتمند مشک ترکیب می شود. عطر تحسین شده و بیاد ماندنی “تسئوس-Theseus“، در سال 2011 معرفی شد. نمایش منحصربفردی از وتیور که پس از شروعی پیچیده و قدرتمند از همراهی نوت های ادویه ای با مرکبات و چرم که با پس زمینه ای شور و فلزی جریان دارد، وتیور و پچولی در فضایی خاکی و عمیق، لحظه به لحظه بر عمق و پیچیدگی فضای آغاز می افزایند تا در نهایت، “تسئوس-Theseus” به عطری دلفریب و متفاوت از وتیور تبدیل شود که در پایه ای از وجوه جانوری عنبر و شرینی مطبوع وانیل، رایحه زیبا و جاودانه خود را کامل کند.

ماره نوسترام“، عنوان مجموعه ای جدید از عطرهای ویلورزی است که در سال 2012 با عطر “آئورا ماریس” معرفی شد. “آئورا ماریس-Aura Marisعطری تحسین بر انگیز و نشاط آور است که فضایی ساده و مفرح از همراهی مرکبات و نوت های میوه ای با گل نرگس، مشک و نوت های سبز، به نمایش می گذارد. پس از معرفی این مجموعه، در سال 2014 مجموعه جدیدی با عنوان “وینتِیج کالکشن” معرفی شد. مجموعه ای مشتمل بر شش عطر که از میان آن ها می توان به همراهی عنبر سائل با انبوهی از صمغ ها، در فضای پیچیده جانوری، دودی و ادویه ای “آمبرا” و ترکیب اغواگر و دلنشین ایلنگ با وانیل، تونکا و گل های مختلف در “یلانگ یلانگ” اشاره کرد.

Lorenzo-Villoresi-Kamasurabhi-EdP
Lorenzo-Villoresi-Kamasurabhi-EdP

با پشت سر گذاشتن چند سال پرکار، ویلورزی بار دیگر به گزیده کاری روی آورده و در سال های اخیر، “کاماسورابی-KAMASURABHI” تنها اثر برجسته معرفی شده از این خانه بوده است. ترکیبی فاخر، درخشان و اغواگر از همراهی ایلنگ، مریم و یاس با دسته گلی اسرار آمیز و پیچیده که در نهایت هنرمندی، به پایه گرم و نابی از چرم، پچولی و کهربا ختم می شود.

در امتداد مسیر تاجران اهل توسکان، عطرهای لورنزو ویلورسی، دنیایی بکر را در روایح خود انعکاس می دهند؛ جایی که مواد، عطرها و رنگ های متعلق به توسکان، در هم می آمیزند و با ادویه ها، عصاره ها و لمسی از مشرق زمین، هماهنگ و هم نوا می شوند. از میان نوت های ویژه ای که در ترکیبات بکار می روند، روغن های کمیاب و عصاره های گرانبها از اقصی نقاط جهان، با ترکیب نابی از المان های مختص توسکان، همچون برگ بو، زیتون، سرو و روغن گرانبها و کمیاب ریشه زنبق، متعالی و غنی می شوند. پرداختی فاخر و ستودنی که سبب می شود تا آثار این خانه، بدون توجه به صرف زمان برای ساخت بطری ها و بسته بندی های چشم نواز و فریبنده، عصاره ای از اعجاز و جاودانگی را در خود جای دهند.

عطرهای این خانه معظم، همچنان در نهایت دقت، ظرافت و پرداخت به جزییات و به دور از هیاهو و غوغای دنیای تجارت و رسانه، تحت نظر هنرمند برجسته و جاودانه دنیای عطر، لورنزو ویلورسی، خلق می شوند. آثار عمیق و منحصربفردی که برای درک زوایا، غنا و هنر ناب بکار رفته در آنها، نیاز به صبر، دقت و تعمق است. آثاری که روایح بدیع و جادویی زمان های دور را از قلب تاریخ بیرون می کشند و با بکارگیری مواد مرغوب و کمیاب که در نهایت هنرمندی و در بالاترین سطح کیفی، با یکدیگر ترکیب شده اند؛ دنیایی بکر و اسرار آمیز را برای هر دوستدار عطر و روایح اصیل، به تصویر می کشند.

منبع:fragrantica-luxbuyer-fragrancex

جستجوهای مرتبط:

لورنزو ویلورسی

Lorenzo Villoresi

به این مطلب امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید