همین حالا  اینستاگرام عطر لیلیوم  را فالو و لایک کنید و تخفیف بگیرید رد کردن

انواع عطر و ادکلن مردانه و زنانه – فرق بین پرفیوم و ادوتویلت

انواع عطر و ادکلن از نظر غلظت

انواع عطر و ادکلن از نظر غلظت – فرق بین پرفیوم و ادوتویلت

انواع عطر تنها در میزان غلظت عصاره‌های روغنی معطر در حلال آن متفاوت نیستند. شدت و ماندگاری عطر بر اساس غلظت، شدت و طول عمر ترکیبات معطر (اسانس طبیعی / روغن عطر) مورد استفاده در آن می‌باشد. هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش می‌یابد، شدت و ماندگاری آن نیز زیادتر می‌شود.

انصافاً باید اعتراف کرد انتخاب یک رایحه خاص کار چندان ساده‌ای نیست و داشتن اطلاعات به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری سراغ خرید عطر و ادکلن بروید. به همین دلیل از آنجایی که در مغازه‌های عطرفروشی، فروشنده به شما عطر، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن را پیشنهاد می‌کند بهتر است ابتدا ببینیم این عطر‌ها چه فرقی با هم دارند.

انواع عطر بر اساس غلظت ماده معطر

انواع عطر بر اساس غلظت به دسته‌های مختلفی از جمله پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و اوفرایش تقسیم می‌شوند.

 پرفیوم (Parfum)
این نوع عطر که با اسامی دیگری همچون اکستریت دوپرفیوم (Extrait de Parfum) یا عطر خالص نیز شناخته می‌شود، بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت عطر در پرفیوم بین ۱۵ تا ۴۰ درصد است؛ با این حال، غلظت بسیاری از پرفیوم‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

پرفیوم در میان تمام انواع عطر دوام بیشتری دارد و معمولاً بین ۶ تا ۸ ساعت روی لباس یا بدن، رایحه خوش متصاعد می‌کند. همچنین پرفیوم به علت غلظت بالا، گران‌ترین نوع عطر نیز محسوب می‌شود. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از پرفیوم استفاده کنند، چرا که الکل موجود در آن در مقایسه با سایر عطرها، کمتر است و بنابراین مانع خشک‌شدن پوست می‌شود.

ادوپرفیوم (Eau de Parfum)

بعد از پرفیوم، ادوپرفیوم (EDP) بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت این نوع از عطرها، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

ادوپرفیوم‌ها به‌طور میانگین بین ۴ تا ۵ ساعت دوام دارند و از نظر قیمت، از پرفیوم ارزان‌تر بوده و حاوی الکل بیشتری هستند. این نوع عطر که رایج‌ترین نوع موجود در بازار بوده، مناسب استفاده تمامی افراد برای مجالس رسمی و مهمانی‌های شبانه است.

ادوتویلت یا ادوتوالت (Eau de Toilette)

واژه ادوتویلت که از زبان فرانسوی گرفته شده است، معنای «آماده شدن» دارد. غلظت عطر در ادوتویلت بین ۵ تا ۱۵ درصد است و قیمت آن نسبت به ادوپرفیوم کمتر است.

EDTها که از محبوب‌ترین عطرهای بازار به‌شمار می‌روند پس از استفاده، بین ۲ تا ۳ ساعت دوام دارند و مناسب برای مصارف روزانه است.

ادکلن (Eau de Cologne)

غلظت عطر در ادکلن (EDC) بسیار کمتر از سایر عطرهای عنوان شده است و بین ۲ تا ۴ درصد روغن عطر دارد و حاوی مقادیر بسیار زیادی الکل است.

با اینکه قیمت ادکلن در مقایسه با سایر عطرها ارزان‌تر است، اما رایحه آن معمولا بیشتر از ۲ ساعت دوام دارد. ادکلن‌ها معمولاً در شیشه‌های بزرگ عرضه می‌شوند و بیشتر به عنوان خوشبوکننده محیط کاربرد دارد. در قدیم به عصاره گیاهان و مرکبات، ادکلن گفته می‌شده است.

اوفرایش (Eau Fraiche)

ماندگاری اوفرایش مشابه ادکلن است و رایحه آن معمولاً تا ۲ ساعت دوام دارد، اما غلظت آن معمولاً از ادکلن کمتر بوده و بین ۱ تا ۳ درصد است.
اگر چه اوفرایش غلظت اندک دارد، اما حاوی مقادیر بالای الکل نیز نمی‌باشد، بلکه در این محصول آب جایگزین الکل شده است.

عطرها با غلظت‌های مختلف، قیمت‌های متنوعی دارند، بنابراین بهتر است پیش از اقدام به خرید عطر، از انواع موجود و مورد دل‌خواه خود اطمینان حاصل کنید.

شاید بارها پیش آمده که موقع خرید عطر و ادکلن درخواست کرده اید مثلاً بوی شیرین نمی خواهید ولی فروشنده باز عطری با بوی گرم به شما ارائه کرده ، در حالی که در واقع  گرم بودن رایحه از شیرین بودن آن جدا است و رایحه ای می تواند شیرین باشد و خنک و یا شیرین باشد و گرم ! و حتما بارها اتفاق افتاده که فردی به دنبال عطری با بوی تلخ بوده و پس از  معرفی چندین عطر متوجه میشویم که در اصل به دنبال بوی خنک و تند بوده و این دو به اصلا یکدیگر ارتباطی نداشته اند.
آگاهی داشتن از این موارد به شما کمک خواهد کرد که روش اصولی و علمی دسته بندی رایحه ها رو یاد فرا بگیرید و همین مطلب کمک خواهد کرد عطر دلخواهتان را سریع تر و دقیقترپیدا کنید. برای مثال وقتی فروشنده عطر محصولات جدید را به شما معرفی می کند ، از نوع دسته بندی آن می توانید متوجه شوید آیا این عطر مورد علاقه شما خواهد بود یا نه ؟ و جالب تر اینکه از روی رایحه عطرها به راحتی خواهید توانست تا حدود قابل توجهی یک ایده ی کلی در مورد تیپ شخصیتی افراد بدست آورید.
اغلب اوقات دسته بندی هایی که به صورت عمومی ارائه میشوند اینگونه است:” گرم ، خنک ، تند ، ملایم ، شیرین ، تلخ ”. در واقع به صورت صحیح و علمی در صنعت عطر و عطرسازی چیزی در حدود ۳۵-۳۶ نوع دسته بندی رایحه عطرها وجود دارد که عموماً در این حرفه از آنها استفاده میشود. تعجب آور است. نه؟

دسته بندی انواع عطر بر اساس گروه بویایی:

•     آروماتیک ( Aromatic )
•     چایپره ( Chypre )
•     مرکبات ( Citrus )
•    میوه ای(Fruity)
•     گل دار ( Floral )
•     چرمی ( Leather )
•     شرقی ( Oriental )
•     چوبی ( Woody )

اینها دسته بندی های اصلی هستند ، مطلبی که شاید جز در عطر فروشی های حرفه ای تا به حال به در کمتر جایی شنیده باشید . البته لازم به ذکر است که بسیاری از فروشنده ها هم این دسته بندی ها رو نمی شناسند.

شرقی ( Oriental ) :

گروه یا خانواده بویایی رایحه های شرقی یا (اورینتال)Oriental. این گروه در اروپا و آمریکا طرفداران بسیاری دارد، دلیل آن هم به کار بردن ترکیب ادویه ها در این عطرهاست که تا حدودی باعث می شود این گروه از عطرها در آن منطقه طرفداران بیشتری داشته باشند.
یکی از مواد اصلی ای که در رایحه های شرقی به کار می رود، عنبر سائل میباشد. از ویژگی های اصلی این ماده رایحه ی شیرین ، با بویی از خاک و پودری است. عطرهای این دسته گرم و بسیار مردانه و قوی هستند و غالباً از مواد سکر آور و پرقوتی مثل مشک ، وانیل ، صمغ و چوب های نامتعارف تشکیل شده اند . این مواد با گل ها و ادویه های نامتعارف ترکیب می شوند و بر همین اساس به چندین زیر گروه با سبک بوهای مختلف تقسیم می شوند، که در این مطلب فقط ، زیر گروه های مردانه رو توضیح خواهیم داد.

آروماتیک (Aromatic):

گروه بویایی (آروماتیک )Aromatic با تلفظ صحیح اَر ِمَتیک یکی از کلماتی ست که در توصیف عطرها کاربرد بسیار زیادی دارد. ممکن است بارها این سوال پیش آمده باشد که ارمتیک (آروماتیک) به چه معناست؟ این گروه دارای چه رایحه ای بوده و ترکیبات آن چیست؟ این واژه به معنای معطر ، خوشبو یا گیاه خوشبو می باشد و علاوه بر توصیف رایحه ، گروهی بویایی را نیز در عطرها به خود اختصاص داده است.
اما اجازه بدهید در مورد آن دسته عطرهایی که درای رایحه های آروماتیک میباشند بیشتر صحبت کنیم. رایحه های آروماتیک اغلب از ترکیب مریم گلی ، رزماری ، زیره سبز ، اسطوخودوس، و دیگر گیاهانی که بوی تند علف گون دارند ، ساخته می شوند . رایحه های آروماتیک اغلب با رایحه  مرکبات و رایحه های تند ترکیب می شوند . ترکیبات آروماتیک از عطرهای رایج برای  عطرهای مردانه به شمار می روند .
رزماری ، زیره و اسطوخودوس گیاهانی هستند که در اطرافمان اغلب دیده ایم و می دانیم چه رایحه ای دارند. از آنجایی که نام بردن اسامی گیاهان به کار رفته در عطرها کمک زیادی به تشخیص نوع دسته بندی آنها نمیکند ، سعی کردیم رایحه و حالاتی رو که تولید می کنند را برای شما شرح دهیم و از عطرها مثال بزنیم.

چرم (Leather):

گروه بویایی چرم(Leather ) از منابع طبیعی و حیوانی و گاهاً به شیوه صنعتی بدست می آید؛ هر چند به صورت رسمی هیچ زیر گروهی برای این گروه بویایی تعریف نشده ولی به دلیل بدست آوردن ترکیبی خوشایند آن را با دیگر نت‌ها مانند نت گل یا میوه‌های مختلف؛ مشک؛ نت‌های دودی و دیگر منابع حیوانی و گیاهی و چوبهای مختلف ترکیب می‌کنند تا به یک رایحه غنی و هیجان‌انگیز برسند. عطرهای این گروه به دلیل تلخی و رایحه خاصی که دارند اغلب مردانه هستند.
عطرهای چرمی برندهای مختلف، مخصوصا برندهایی که در صنعت چرم کار می‌کنند بسیار موفق بوده‌اند و در بسیاری از موارد موجب بهبود شخصیت برند شده‌اند. یکی از بهترین مثال‌ها برند هرمس است زیرا این برند در ابتدا یک کارگاه تولید لوازم چرمی مخصوص سوارکاران بود و پس از آن شرکت تصمیم گرفت کیف‌های زنانه و لوازم چرمی را برای آقایان و خانم ها تولید کند. عطرهای چرمی این برند دقیقا رایحه چرم محصولات هرمس را دارند.
از نظر تاریخی رایحه چرم یکی از نخستین روایح در عطرسازی است و در صنعت عطر سازی به قرن ۱۶ بر می‌گرده. ریشه این رایحه از عطرسازانی شروع می‌شود که دستکش های چرمی را برای اشراف می‌ساختند.
نخستین عطر چرمی که در تاریخ ثبت شده را برند سلطنتی کرید(Creed) که در آن زمان تولید کننده دستکش چرمی بود تولید کرده ؛ این عطر توسط پادشاه وقت انگلستان شاه جرج سوم که رایحه دستکش چرمی را دوست داشت، استفاده می شد.James Creed که اولین نسل از کرید است سازنده دستکشهای جرج سوم بود. او به درخواست شاه عطر ادکلنCreed Royal English Leather را تولید کرد.

چوبی(Woody):

گروه یا خانواده بویایی رایحه Woody یا گروه بویایی چوبی. این روزها سرمایه گذاری های اغلب کمپانی های عطرسازی برای تولید عطر مردانه ، به میزان زیادی روی گروه رایحه های چوبی متمرکز شده است. عطرهایی که در تولید آنها و به ویژه در نت میانی از اسانس انواع چوبها استفاده شده و بویی از چوب درختان می دهند و دلیل این کار جاذبه بسیاری بود که این گروه بویایی برای خانم ها داشت !

عطرهایی که در این دسته قرار می گیرند به هنگام استشمام بوی چوبهای معطر از اونها متصاعد می شود . اسانس چوبهای بسیاری هستند که در صنعت عطرسازی به کار می روند مثل اسانس چوب اسرارآمیز صندل ، چوب خشک و تند سرو و وتیور و . . .عطرهای این گروه اغلب ، گرم ، تند و بسیار مردانه هستند و همانطور که گفته شد برای خانم ها جذاب است.

دسته بندی انواع عطر بر اساس گروه بویایی
دسته بندی انواع عطر بر اساس گروه بویایی

گُلدار یا گُلی(Floral):

همانطور که از نام این گروه مشخص است؛ نت گلهای مختلف پایه و اساس تشکیل دهنده عطرهای این گروه هستند. رایحه گل‌ها به خاطر حس ملایم و طبیعی خود، طرفداران زیادی بین خانم‌ها دارند و تقریبا همه عطرهای این گروه زنانه و یا مردانه/زنانه هستند.گل بنفشه، گل زنبق و گل رز در عطرهای مردانه کاربرد زیادی دارند، ولی نت سایر گل‌ها در عطرهای زنانه استفاده می‌شوند و به ندرت در عطرهای مردانه دیده می‌شوند.
عطرهای این گروه بویایی با ترکیب نت‌های مختلف به شش زیر گروه تقسیم می‌شوند:

چایپر یا چیپره(Chypre):

چایپر در زبان فرانسوی به معنی قبرس است. قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه است و آب و هوای شرجی و به اصطلاح مدیترانه‌ای دارد؛ به همین دلیل می‌توان آن را گروه بویایی قبرسی یا مدیترانه‌ای ترجمه کرد. این گروه بعد از تولید عطر کوتی چایپر در سال ۱۹۱۷ به این نام معروف شد. رایحه این عطرهای تند بر مبنای ترکیباتی از خزه بلوط، لابدانوم (از لادن بدست می آید و تلخ است)، نعناع هندی و برگاموت است.
به زبان ساده این نوع عطرها ، اغلب رایحه ای تلخ، پودری، تند ، نسبتاً غلیظ ، گرم و اشرافی دارند. برای خانم هایی که به رایحه های خنک و ملایم علاقه دارند توصیه نمی شود.

مرکبات (Citrus):

عطرهای این گروه اغلب بسیار مورد توجه جوان ها و نوجوان ها هستند . این گروه بویایی از زمانی دور وجود داشته و همچنان در عطر سازی اما به روشی مدرن تر از قبل مورد استفاده قرار می گیرد.
ترکیبات این عطرها متشکل از رایحه  لیمو ، پرتقال ، برگاموت ، گریپ فروت و نارنگی ست که در عطرهای مردانه با رایحه های آروماتیک و تند ترکیب می شوند و در عطر های زنانه با رایحه گل ها .از عناصر دیگری هم مثل شکوفه های پرتقال ، دانه ها یا روغن بهار نارنج نیز در این ترکیبات استفاده میشود . به همین دلیل یکی از ویژگی های این عطرها با طراوت بودن و خنک بودن آنهاست.

به این ترتیب با یک آشنایی نسبی با گروهها و دسته بندی های بویایی عطرهاست که شما میتوانید در یک سایت خارجی و یا ایرانی بر مبنای مشخص کردن نوع دسته بندی عطرها به راحتی عطر دلخواهتان رو انتخاب و خرید کنید.

لینکهای مرتبط:

انواع عطر

انواع ادکلن

دیدگاهتان را بنویسید