فرانسوی های کثیف!! و استفاده از عطر و ادکلن!!

لويي چهاردهم پادشاه فرانسه

فرانسوی های کثیف!! و استفاده از عطر و ادکلن!!

مشهور است لويي چهاردهم پادشاه فرانسه فقط يك بار در طول زندگي خود حمام كرد . فرانسويهاي مغرور به شدت كثيف هم هستند چنانكه بر اساس نظرسنجي هاي صورت گرفته بيش از 35 درصد جمعيت جوان و ميانسال فرانسه در طول روز حتي يك بار هم دست و صورت خود را نمي شويند و فقط يك بار در هفته حمام مي كنند !
بله ، فرانسه اي كه به مهد شعر و ادبيات و هنر غره است در نظافت و بهداشت حرفي براي گفتن ندارد . زماني كه فرانسويها در طول زندگي خود حمام نمي رفتند ايراني ها حداقل يك بار در هفته حمام مي كردند و هر روز چندبار دست و صورت و پاهاي خود را مي شستند . اعراب جاهلي هم از فرانسويها نظيفتر بودند . خصوصا زماني كه اسلام شبه قاره عربستان را درنورديد و زنان و مردان مسلمان براي غسل هم كه شده بيش از يك بار در طول هفته حمام مي كردند .
اما كيفيت حمام ايراني ها چگونه بوده است ؟ ايرانيها از نظيف ترين مليتهاي تاريخ باستان بودند . با پذيرفتن آيين زرتشتي و اعتقاد راسخ زرتشتيان به طهارت توجه به نظافت در ايران قديم بيشتر و جدي تر شد . آيين‌هاي طهارت زرتشتي آيين‌ها و مناسكي هستند كه بطور آييني از سوي زرتشتيان براي پاكيزگي و اجتناب از آلودگي بكار مي‌روند . از اين مناسك مي‌توان به شستن چهره دست‌ها و پاها پيش از نماز‌هاي پنج گانه اشاره كرد . آب روان و آفتاب نيز در دين زرتشتي طاهر و پاك كننده بشمار مي‌روند . ويليام جكسون از پژوهشگران آيين‌هاي باستاني در كتاب خود بنام “پژوهشهاي زرتشتي” عنوان مي‌كند كه : كمتر ديني به اندازه دين ايرانيان بر لزوم پاكيزه نگاهداشتن تن و روان تاكيد مي‌كند . در “مزديسنا” بدليل اينكه پليدي‌ها و آلودگي‌ها ناشي از ” انگره مينو ” است بايد براي از ميان برداشتن آن كوشش كرد . آب روان در اين دين اگرچه طاهر است اما بايد پاكيزگي آن را نيز حفظ نمود . به اين ترتيب كه بايد پس از خشك نمودن آثار آلودگي با نور خورشيد يا ماسه آن را با آب رواني كه از منشا مانند چاه يا چشمه جدا شده‌ است پاكيزه نمود و نبايد گذاشت كه آلودگي با آب روان تماس مستقيم پيدا كند .

از همين روي حمام به يكي از ملزومات بهداشت و نظافت ايرانيان بدل گشت . تعويض جامه هاي كثيف ، پوشيدن لباسهاي تميز بعد از حمام و اصلاح سر و صورت و شرمگاه از ديرباز مورد توجه ايرانيان بوده است . در عين حال بوي خوش نيز از نمادهاي پاكيزگي نزد ايرانيان به شمار مي رفت .
اسلاف ما براي خوشبو شدن از انواع گلبرگها ، گياهان معطر و صمغ هاي معطر در حمام استفاده مي كردند . آنان پس ار پر كردن آب گرم از اين مواد در داخل سنگي كه شبيه وانهاي امروزي است مي ريختند و ساعتي در اين آب مي خوابيدند تا تن خود را معطر سازند . در همان زمان حمام مداوم همسر لوئي پانزدهم پديده اي عجيب به شمار مي رفت . مادام دو پمپادور هر روز با گياهان خاصي حمام مي‌كرده است . او براي جمع آوري گياهان مورد نظر ، گروهي را مامور كرده بود تا در سراسر فرانسه جستجو كنند و گياهان دلخواهش را بيابند . لوئي پانزدهم هم هميشه نگران بوده است كه مبادا مادام پمپادور در اثر حمام روزانه زيبايش را از دست بدهد و از اينكه مي ديده است اين خانم زيباييش آب رفتني نيست خيلي تعجب مي كرده ! جالبتر اينكه خود لوئي پانزدهم در طول عمر خود حمام نكرد !

مادام پمپادور معشوقه لویی چهاردهم
مادام پمپادور معشوقه لویی چهاردهم

در فرانسه به كمك هنر عصاره گيري كه اعراب سينه به سينه و نسل به نسل آموخته بودند اولين عطرها ساخته شد . اين كه بيشتر بوي بسيار تندي داشتند از مشك و عنبر چرب ساخته مي شد ولي همين عطرهاي تند باعث شد مردم كمتر به حمام بروند چون تا مدت‌ها بوي آن روي بدن مي‌ماند و نيازي به حمام رفتن نبود .
” كيفي ” اولين عطري است كه تركيب آن خيلي معروف و شناخته شده است . مواد اين عطر قديمي از عصاره‌هاي گل رز ، عنبر و مشك درست شده بود كه تركيبي از 30 عصاره طبيعت بود . كشف الكل كمك بزرگي به صنعت عطر كرد . اولين عطري كه با الكل ساخته شد ” لودورن ” نام داشت اين نام به‌ خاطر يك افسانه قديمي است . در اين افسانه آمده كه ملكه مجارستان شيفته پادشاه هلند مي‌شود و براي جلب رضايت او دستور ساخت اين عطر را مي‌دهد . همسر هنري دوم ،‌ پادشاه فرانسه ، از چند عطر ساز ايتاليايي خواست تا در پاريس بمانند و از آن زمان كم‌ كم جايگاه عطر در دنيا از ايتاليا به فرانسه منتقل شد . هر چند در قرون وسطي شست‌ وشو و نظافت رواج پيدا كرده بود اما ، در رنسانس اين عادت به‌خاطر بيماري واگيردار طاعون فراموش شد . پزشك هنري دوم دستور داد تا تمامي حمام‌هاي عمومي را ببندند و به جاي آب از عطر در حمام استفاده كنند تا با ضد عفوني كردن بتوان با اين بيماري مقابله كرد. به مرور زمان اين عطرهاي تند و خوشبو نه ‌تنها براي حمام رفتن بلكه در توالت‌ها هم استفاده شد و در زمان بيماري‌هاي واگيردار عطرسازان سعي مي‌كردند عطرهايي بسازند كه علاوه بر خوشبو كردن و استفاده در حمام و توالت ، ضدعفوني كننده هم باشد . و صدالبته عطاران توليد اين عطرها را مرهون كشف الكل ذكرياي رازي بودند .
هم اكنون نيز فرانسويها به جاي حمام روزانه با عطر دوش مي گيرند ! عطر در فرانسه نه بعنوان جزئي از نيازهاي مراسم آييني كه پوششي است براي رفع بوي بد بدن حاصل از حمام نكردن .
فكر مي كنم همين مختصر كافيست تا پاسخ سوال مشهور ” چرا بيشتر عطرها ساخت فرانسه است ؟” را دريابيد .
اما امروزه عطر و فرهنگ استفاده از آن كاملا متحول شده است . عطاران چون گذشته نمي خواهند عطرهايي با ماندگاري بالا بسازند . آنها تمركز خود را بر كيفيت و خلوص رايحه نهاده اند . مردم از عطرها براي رفع بوي بد بدن بهره نمي گيرند و هدف از ادکلن زدن بيشتر از رايحه خوش ارائه كاراكتري جذاب ، لطيف و با اصالت براي مخاطبان است .
امروز اگر كسي عطر مي زند حتما قبل از استعمال عطر تن و بدن و لباس خود را تميز و پاكيزه مي كند نه اينكه اين عيوب را با عطر بپوشاند !
به ياد داشته باشيد معطر بودن قبل از هركسي به خود شما آرامش ، طراوت و حس خوب هديه خواهد كرد.

منبع:جم پرفیوم

4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید