انواع عطر | نام انواع عطر | اصطلاحات رایج عطرهای فرانسوی اصلی

انواع عطر-perfume types

انواع عطر و ادکلن – اصطلاحات رایج روی جعبه و شیشه عطر به چه معناست؟

شناخت انواع عطر و دانستن نام انواع عطر و ادکلن و اصطلاحات مربوط به عطر هنگام خرید عطر و خرید ادکلن از فروشگاهها مانند یک کتابچه راهنما عمل میکند.

انواع عطر و نام انواع عطر از جستجوهای مکرر در گوگل است. شما هم هنگام خرید عطر یا جستجوی آنلاین در اینترنت با کلماتی در اسامی عطرها مواجه شده باشید که به نظر در اسم چند عطر دیگر قبلا آن را مشاهده کرده اید. و هم برای دانستن علت کاربرد آن کنجکاو شده باشید و هم دوست داشته باشید معنای آن ها را بدانید.

هر زمان که قصد خرید انواع عطر  داریم، بعد از توصیف بوی مورد نظرمان به فروشنده، از او می‌خواهیم عطری را پیشنهاد کند که ماندگاری بالایی داشته باشد و حداقل به میزان هزینه‌ای که برای آن در نظر می‌گیریم، بتوانیم از رایحه خوشش لذت ببریم. خرید عطر می‌تواند با اصول و ترفندهایی همراه باشد که در انتخاب یک عطر مناسب تأثیرگذار است. با وجود اینکه شرط اول انتخاب عطر برای هر فردی بوی آن است، ولی مسائل دیگری از قبیل قیمت عطر و ماندگاری آن هم به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه بتوانید انتخاب صحیحی داشته باشید و با آگاهی به مغازه و فروشگاه فروش عطر روانه شوید، لازم است اطلاعاتی در زمینه انواع عطر  به دست آورید

گاهی اوقات هم این کلمات و تشابهات اسمی که در انواع عطر و ادکلن بر روی جعبه و شیشه دیده میشود  شما را سر در گم  میکند مخصوصا وقتی که می بینید ظاهر برخی عطرها خیلی به هم شبیه هستند. اینجاست که دوست دارید تا بفهمید چه منطقی پشت نامگذاری عطرها و برخی اصطلاحات عطر  بین کمپانی های تولید عطر رایج است.

واقعیت امر این است که این اسامی با منطق استفاده می شود. و معانی به خصوصی دارد که دانستن آن شما را در انتخاب عطر دلخواهتان کمک می کند. همینطور وقتی که روی جعبه یا شیشه ی عطرها کلماتی را مشاهده می کنید که هم زیاد تکرار می شوند و هم برای شما نا مانوس هستند.حتی وقتی که میخواهید اسم عطر خود را به سایرین بگویید با این مشکل مواجه هستید که ذکر این کلمات ضروری است یا خیر. در ضمن خیلی بیشتر دلتان می خواهد که وقتی آن را برای دیگران بازگو می کنید استرس غلط تلفظ کردن آن را نداشته باشید.

ما در نوشته پیش رو دانستن نام انواع عطر به زبان فرانسه و ایتالیایی و انگلیسی را برای شما تا حدودی حل کرده ایم. شما با خواندن این مقاله دیگر به سادگی می توانید عطرهای گوناگون را با تلفظ صحیح بخوانید، با اصطلاحات عطر ها آشنا شوید و به طور کامل اسم آن را با معانی درست این اصطلاحات درک کرده و تلفظ کنید. و متوجه تفاوت دقیق عطرهای گوناگون با اسم های مشابه شده و آن ها به راحتی تلفظ هم بکنید.

انواع عطر | نام انواع عطر
انواع عطر | نام انواع عطر

به تصویر بالا با دقت توجه کنید. روی جعبه و شیشه عطر معمولا نام و اطلاعات کلی عطر ذکر میشود در حالی که در پشت جعبه معمولا اطلاعات مربوط به محتویات و شرکت سازنده و بارکد آورده میشود. زیر جعبه معمولا جای مختص بچ کد و بارکد محصول است و اطلاعات دقیقی از سال ساخت به شما میدهد.

نام انواع ادکلن – اصطلاحات رایج روی جعبه و شیشه عطر

Pour (تلفظ فرانسوی: پووغ)
به زبان فرانسوی حرف اضافه به معنای ” برای” می باشد.

Homme (تلفظ فرانسوی: اوم)
به زبان فرانسوی به معنای ” مرد” می باشد. بر این اساس ترکیب Pour Homme که روی عطرهای مردانه زیاد دیده می شود به معنی ” برای مرد” می باشد. مثال: azzaro pour homme

Femme (تلفظ: فم)
به زبان فرانسوی به معنای ” زن” می باشد. بر این اساس ترکیب Pour femme که روی عطرهای زنانه زیاد دیده می شود، به معنی ” برای زن” می باشد.

Uomo (تلفظ ایتالیایی: اوومّو)
به زبان ایتالیایی به معنای ” مرد” می باشد.

Donna (تلفظ ایتالیایی: دُنّا)
به زبان ایتالیایی  به معنای ” زن” می باشد. مثال: valentino uomo ,valentino donna

Eau (تلفظ:  O)
به زبان فرانوسوی به معنای ” آب” می باشد. وقتی در اسم یک عطر این کلمه به صورت تنها استفاده شود، به معنی ملایم تر بودن آن عطر به نسبت سری های قبلی آن است. توجه به این نکته مهم است که چنانچه بدین صورت ذکر شود ” Eau de Toilette”  یا ” Eau de Parfum” معنی متفاوتی دارد. و نشان دهنده استانداردی از غلظت روغن عصاره ی عطر یا همان Essential oil می باشد.

L’Eau (تلفظ: لُ)
وقتی کلمه ی Eau همراه با پیشوند L همراه باشد.معرفه می شود. در حقیقت کارکرد “L ” قبل کلمه در زبان فرانسه مانند کاربرد “The” در زبان انگلیسی است. اما علت اصلی استفاده از این پیشوند در اسم برخی از عطرها تاکید روی آن است.

Cologne
اسم شهری در آلمان است. و جایی که اولین عطر به صورت صنعتی و مدرن امروزی در آن تولید شده. که به مرور زمان به مترادفی برای کلمه ی عطر به معنای امروزی تبدیل شده است.(در امریکا به عطر مردانه گفته میشود) اگر روی شیشه ی عطر خود این کلمه را به صورت تنها دیدید، به معنی عطر می باشد.

برخی سازنده ها نسخه کلون یا به صورت عامیانه کلوژن محصول خود را تولید میکنند که معمولا بهترین رایحه در نسخه کلون وجود دارد به طور مثال گرلن ایده ال مردانه کلون.

Eau de Cologne
وقتی روی شیشه ی عطر این عبارت را دیدید به معنای غلظت کمتر روغن عطر کمتر از Eau de Toilette می باشد. و حدودا بین ۲ تا ۴ درصد است.

Fraiche (تلفظ به فرانسوی: ف غِیش)
به زبان فرانسوی به معنای تازه می باشد. عطرهایی که این کلمه در اسم آن ها هست دارای رایحه ای خنک می باشند و حس تازگی و طراوت ایجاد می کنند.

Eau Fraiche (تلفظ به فرانسوی: اُ ف غِیش)
به زبان فرانسوی به معنای آب تازه است. هنگامی که این ترکیب را در اسم عطر مشاهده کردید، به این معناست که غلظت روغن عطر در آن از حالت Eau de Toilette کمتر است.

Toilette (تلفظ: تویلت)
به فرانسوی به معنای توالت (دستشویی) یا هر آنچه به تمیزی برگردد می باشد. البته ترکیب این کلمه با Eau de معنی کاملا متفاوتی را ایجاد می کند. و آن عطر است. عطری که غلظت روغن عطر یا Essential oil  در آن بین ۴ تا ۸ درصد می باشد.

EDT
مخفف کلمه ی Eau de Toilette می باشد.

Parfum  (تلفظ: پاغفوم)
این کلمه معادل فرانسوی Perfume و به معنای عطر است. وقتی روی شیشه ی یا جعبه ی عطر به تنهایی این کلمه را مشاهده کردید به این معناست که غلظت ماده ی عطری یا Essential oil در آن عطر بیشترین میزان ممکن یعنی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد می باشد.

Eau de Parfum (اُ دُ پاغفوم)
هنگامی که روی شیشه با ترکیب Eau de parfum مواجه شدید. یعنی غلظت ماده عطری یا همان Essential Oil  در عطر بین ۸ تا ۱۵ درصد است.

EDP
مخفف کلمه ی Eau de Parfum می باشد.

Le Parfum (تلفظ به فرانسوی: لِ پاغفوم)
به همان معنای Eue de Parfume  می باشد. این ترکیب در اسم عطر استفاده می شود. Le  که در ابتدا آماده نقش The را در انگلیسی دارد. و کلمه را معرفه می کند. تاکید در اینگونه عطرها بروی Eau de Parfum  بودن آن ها به نسبت مدل های قبلی است.

Elixir (تلفظ فرانسوی: الیکسیغ)
به فرانسوی و انگلیسی به معنای اکسیر است. ولی در اسم عطرها وقتی استفاده می شود به این معنی است که غلظت روغن عطر در آن عطر از مدل های قبلی خود بیشتر است. و از غلظت معمول Eau de Parfum هم کمی بیشتر می باشد.

Intense (تلفظ فرانسوی: آنتُنس- تلفظ انگلیسی: اینتنس)
در هر دو زبان به معنای شدید می باشد. هنگامی که این کلمه در اسم عطر به کار می رود به معنی شدت بیشتر بوی آن عطر نسبت به مدل های قبلی است. و به این معناست که این عطر از مدل های قبلی خود ماندگاری و قدرت بیشتری در پخش بو دارد.

Extreme (تلفظ فرانسوی: اکستغِم – تلفظ انگلیسی: اکستریم)
به هر دو زبان انگلیسی و فرانسوی به معنای مفرظ و نهایت یک چیز می باشد. در اسم گذاری یک عطر اشاره به شدت بالای رایحه و غلظت بالاتر روغن عطر به علاوه استفاده از نت های با بوی سنگین تر در عطر می باشد. Extreme به نسبت Intense درجه ی بالاتری از شدت رایحه ی عطر می باشد.

Supreme (تلفظ انگلیسی: سوپریم. تلفظ فرانسوی: سوپغِم)
به فرانسوی به همان معنای مفرط می باشد. و تقریبا مترادف با  Extremeاست.

Absolute  (تلفظ به انگیسی: ابسُلوت)
به انگلیسی به معنای مطلق می باشد. در عطرهایی  هم که این کلمه در اسم آن ها استفاده شده یعنی، این مدل شدت رایحه ای بسیار بیشتر از مدل های قبلی خود دارد.

انواع ادکلن با توجه وندهای آنها:

انواع عطر با توجه وندهای آنها: نکته قابل توجه این است که هنگامی که این کلمات (Intense, Extreme, Supreme, Absolute, Absolu)  در اسم عطر استفاده میشود، رایحه ی عطر نیز به نسبت مدهای قبلی خود تغییر کرده است و از نت های متفاوتی هرچند با اشتراک با مدل قبلی در آن استفاده شده است و بوی یکسانی با مدلهای قبل خود نخواهند داشت. هرچند که رایحه ی شبیه مدل های قبلی است.مثلا عطر لیلیوم ابسولو

Absolu  (تلفظ به فرانسوی: ابسُلو)
مترادف فرانسوی کلمه ی”Absolute  ” می باشد.

Floz  یا  .FL. Oz
واحد قدیمی و سنتی سنجش مایعات یا همان اونس. معادل ۲۹٫۶۶ میلیمتر مکعب. یا تقریبا همان ۳۰ میل است. روی شیشه های عطر این واحد همراه با عدد درج شده است که همان حجم دقیق عطر است.

UAE (تلفظ: یو- اِی- ای)
مخفف شده ی Arabic Emirates  United به معنی امارات متحده ی عربیه می باشد. اگر زیر شیشه ی عطر این اسم را دیدید، به این معنی است که این عطر وارد امارات شده و از آن جا خریداری شده است. لازم به ذکر است که این مطلب دلیلی بر فیک بودن عطر نیست.

Edition
نسخه های اصلاح شده ی عطر با تغییرات مورد نظر. مثلا برخی تغییرات در رایحه یا بسته بندی و…  که در اسم عطر این کلمه استفاده شده و شیشه ی عطرهم تغییراتی به نسبت مدل های قبلی خود در بسته بندی و شیشه ی عطر خواهد داشت.

Limited edition(لیمیتد ادیشن)
محصولاتی که به صورت مقطعی و محدود تولید می شوند. که معمولا هم به زودی ناموجود خواهند شد. علت این امر محدود بودن مواد اولیه ی تولید آن عطر است. و به همین خاطر امکان تولید آن عطر در بلند مدت برای سال های سال وجود ندارد. در اینگونه عطرها در از این کلمه استفاده می شود.

Vol

اصطلاحا به معنای حجم روی شیشه ی عطر می باشد.

Aqua – Acqua – Aqva (تلفظ: آکوآ)
هر سه به معنای آب یا آبی می باشد. عطرهایی که یکی از این کلمات در اسم آنان وجود دارد یعنی نت های آبی یا دریایی در آن غالب است. این عطرها خنک می باشند. مانند Bvlgari Aqva Pour Homme که به معنای عطر بولگاری آبی برای مردان می باشد.

نکته: اختلاف در نوشتار این سه کلمه به این دلایل می باشد:

Aqua: نوشتار زبان انگلیسی این کلمه است.

Acqua: نوشتار زبان اسپانیولی این کلمه است.

Aqva: نوشتار خاص برند بولگاری است.

Oud (تلفظ: اوود)
به معنای چوب عود می باشد. وقتی در اسم عطر این کلمه به کار می رود یعنی ترکیب غالب رایحه ی عطر عود است.

Amber
به معنای کهربا می باشد. صمغی که پس از سالها تبدیل به سنگ شده است و بوی سنگین و خاصی دارد. وقتی در اسم یک عطر این کلمه به کار می رود یعنی بوی غالب آن عطر از کهرباست.

Bois (تلفظ فرانسوی: بوآ)
به فرانسوی به معنای چوب می باشد. عطرهایی که در اسم آن ها از این کلمه استفاده شده. به این معنی است که این عطر بوی چوبی دارد.

Vetiver (تلفظ به فرانسوی: وِتیوِغ)
به فرانسوی اسم گیاه خس خس می باشد. خس خس گیاهی علفی با ریشه های کلفت و زخیم است. بوی چوبی و علفی خنک و خاکی دارد و کمی هم بوی مشک می دهد. در عطرسازی کاربرد فراوان دارد. به خصوص در عطرهای لاکچری. عطرهایی که این کلمه در اسم آن ها وجود دارد، دارای بوی غالب خس خس می باشد.

Musk (تلفظ به انگلیسی: ماسک)
به انگلیسی و فرانسوی (Musc) به معنای مشک می باشد. بوی گرم و شیرین و خاص که از بدن آهوی ختنی گرفته می شود. البته مدل های مصنوعی آن بیشتر در صنعت عطرسازی استفاده می شود. هنگامی که این کلمه در اسم عطر به کار برده شود به این معنی است که این عطر بوی غالب مشک دارد.

Tobacco (تلفظ به انگلیسی: توباکو)
به انگلیسی به معنی تنباکو می باشد. عطرهایی که این کلمه در اسم آن ها دیده می شود به این معنی است که بوی غالب آن ها تنباکو می باشد.

Vanilla (تلفظ به انگلیسی: وِنِلا)
به انگلیسی و فرانسوی به معنای وانیل می باشد. بوی آشنای شیرینی ها. که رایحه ی شیرین و گرم گل وانیل است. عطرهایی که در آن این کلمه استفاده شده دارای بوی غالب وانیل می باشند.

Bouquet (تلفظ به فرانسوی: بوکّه – تلفظ به انگلیسی: بووکِی)
به فرانسوی و انگلیسی به معنای” دسته گل” می باشد. هنگامی که این کلمه در اسم عطر استفاده می شود به این معناست که رایحه ی عطر ترکیبی از بوی گل هاست.

Essence ( تلفظ به انگلیسی: اِسِنس)
به معنای عصاره یا همان اسانس می باشد. کاربرد آن در اسم عطرها به این معنی است که مواد اولیه ی عطر بیشتر طبیعی است.

Pure (تلفظ به انگلیسی: پیور)
به انگلیسی به معنای خالص می باشد. استفاده ی آن در اسم برخی ها بیشتر حالت تجاری دارد. و بیان این مطلب است که عطر از مواد اولیه ی درجه یک و با کیفیت تهیه شده است.

noir (تلفظ فرانسوی: نواغ)
به فرانسوی یعنی سیاه. اما هنگام استفاده در اسم گذاری عطرها، به معنی وجود تلخی در رایحه ی عطر می باشد.

Tendre (تلفظ به فرانسوی: تُندغ)
به فرانسوی به معنای لطیف و حساس می باشد. هنگامی که این کلمه به اسم عطر اضافه می شود، معمولا دو معنی دارد . یا اینکه عطر به نسبت مدل های قبلی خود دارای بویی لطیف تر می باشد . یا این که دارای بویی شیرین تر و دوست داشتنی تر است. این تفاوت در بوی عطر است . نه لزوما در غلظت ماده عطری.

Eau Tendre (تلفظ به فرانسوی: اُ تُندغ)
همان طور که بیان شد. Eau به معنای آب می باشد و وقتی در صنعت عطر با چیزی ترکیب می شود به معنای ملایم تر شدن و کمتر شدن غلظت ماده ی عطری می باشد. با توجه به این نکته، Eau Tender یعنی هم عطر ملایم ترشده است. و هم دارای رایحه ی لطیف تر یا شیرین تر و دوست داشتنی تری نسبت به مدل های قبلی می باشد.

Prive (تلفظ به فرانسوی: پغیوه)
به فرانسوی به معنای خاص و اختصاصی می باشد. استفاده از آن در اسم عطرها کاربرد تجاری دارد. و به ممتاز بودن و خاص بودن عطر اشاره می کند.

Sensual (تلفظ به انگلیسی: سنشوال)
به انگلیسی به معنی برانگیزاننده و تحریک کننده است. استفاده از آن در اسامی عطر ها هم اشاره به هوس انگیز و تحریک کننده بودن بوی عطر دارد.

Nuit (تلفظ فرانسوی: نویی، nooyee)
به فرانسوی به معنای شب می باشد. عطرهای که در اسم آن ها این کلمه استفاده شده است. رایحه ای به نسبت مجلسی دارند و برای استفاده در شب طراحی شده اند.

 

انواع عطر و ادکلن از نظر غلظت (فرق بین ادوپرفیوم و ادوتویلت)

انواع عطر تنها در میزان غلظت عصاره‌های روغنی معطر در حلال آن متفاوت نیستند. شدت و ماندگاری عطر بر اساس غلظت، شدت و طول عمر ترکیبات معطر (اسانس طبیعی / روغن عطر) مورد استفاده در آن می‌باشد. هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش می‌یابد، شدت و ماندگاری آن نیز زیادتر می‌شود.

 باید اعتراف کرد انتخاب یک رایحه خاص کار چندان ساده‌ای نیست و داشتن اطلاعات به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری سراغ خرید عطر و ادکلن بروید. به همین دلیل عطر لیلیوم در این مقاله بیان میکند این عطر‌ها چه فرقی با هم دارند.

انواع عطر
انواع عطر

انواع عطر بر اساس غلظت ماده معطر

 پرفیوم (Parfum)
این نوع عطر که با اسامی دیگری همچون اکستریت د پرفیوم (Extrait de Parfum) یا عطر خالص نیز شناخته می‌شود، بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت عطر در پرفیوم بین ۱۵ تا ۴۰ درصد است؛ با این حال، غلظت بسیاری از پرفیوم‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

پرفیوم در میان تمام انواع عطر دوام بیشتری دارد و معمولاً بیش از ۸ ساعت روی لباس یا بدن، رایحه خوش متصاعد می‌کند. همچنین پرفیوم به علت غلظت بالا، گران‌ترین نوع عطر نیز محسوب می‌شود. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از پرفیوم استفاده کنند

ادوپرفیوم (Eau de Parfum)

بعد از پرفیوم، ادوپرفیوم (EDP) بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت این نوع از عطرها، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

ادوپرفیوم‌ها به‌طور میانگین بین ۴ تا ۵ ساعت دوام دارند و از نظر قیمت، از پرفیوم ارزان‌تر بوده و حاوی الکل بیشتری هستند. این نوع عطر که رایج‌ترین نوع موجود در بازار بوده، مناسب استفاده تمامی افراد برای مجالس رسمی و مهمانی‌های شبانه است.

ادوتویلت یا ادوتوالت (Eau de Toilette)

واژه ادوتویلت که از زبان فرانسوی گرفته شده است، معنای «آماده شدن» دارد. غلظت عطر در ادوتویلت بین ۵ تا ۱۵ درصد است و قیمت آن نسبت به ادوپرفیوم کمتر است.

EDTها که از محبوب‌ترین عطرهای بازار به‌شمار می‌روند پس از استفاده، بین ۲ تا ۳ ساعت دوام دارند و مناسب برای مصارف روزانه است.

ادکلن (Eau de Cologne)

غلظت عطر در ادکلن (EDC) بسیار کمتر از سایر عطرهای عنوان شده است و بین ۲ تا ۴ درصد روغن عطر دارد و حاوی مقادیر بسیار زیادی الکل است.

با اینکه قیمت ادکلن در مقایسه با سایر عطرها ارزان‌تر است، اما رایحه آن معمولا بیشتر از ۲ ساعت دوام دارد. ادکلن‌ها معمولاً در شیشه‌های بزرگ عرضه می‌شوند. در قدیم به عصاره گیاهان و مرکبات، ادکلن گفته می‌شده است.

اوفرش (Eau Fraiche)

ماندگاری اوفرش مشابه ادکلن است و رایحه آن معمولاً تا ۲ ساعت دوام دارد، اما غلظت آن معمولاً از ادکلن کمتر بوده و بین ۱ تا ۳ درصد است.
اگر چه اوفرش غلظت اندک دارد، اما حاوی مقادیر بالای الکل نیز نمی‌باشد، بلکه در این محصول آب جایگزین الکل شده است.

عطرها با غلظت‌های مختلف، قیمت‌های متنوعی دارند، بنابراین بهتر است پیش از اقدام به خرید عطرو ادکلن   از لیلیوم از انواع موجود آن اطلاع حاصل کنید.

 

انواع عطر از نظر بویایی ( گروه بویایی):

•     آروماتیک ( Aromatic )
•     چایپره ( Chypre )
•     مرکبات ( Citrus )
•    میوه ای(Fruity)
•     گل دار ( Floral )
•     چرمی ( Leather )
•     شرقی ( Oriental )
•     چوبی ( Woody )

اینها دسته بندی های اصلی هستند ، مطلبی که شاید جز در عطر فروشی های حرفه ای تا به حال به در کمتر جایی شنیده باشید . البته لازم به ذکر است که بسیاری از فروشنده ها هم این دسته بندی ها رو نمی شناسند.

 

انواع عطر

شرقی ( Oriental ) :

گروه یا خانواده بویایی رایحه های شرقی یا (اورینتال)Oriental. این گروه در اروپا و آمریکا طرفداران بسیاری دارد، دلیل آن هم به کار بردن ترکیب ادویه ها در این عطرهاست که تا حدودی باعث می شود این گروه از عطرها در آن منطقه طرفداران بیشتری داشته باشند.
یکی از مواد اصلی ای که در رایحه های شرقی به کار می رود، عنبر سائل میباشد. از ویژگی های اصلی این ماده رایحه ی شیرین ، با بویی از خاک و پودری است. عطرهای این دسته گرم و بسیار مردانه و قوی هستند و غالباً از مواد سکر آور و پرقوتی مثل مشک ، وانیل ، صمغ و چوب های نامتعارف تشکیل شده اند . این مواد با گل ها و ادویه های نامتعارف ترکیب می شوند و بر همین اساس به چندین زیر گروه با سبک بوهای مختلف تقسیم می شوند، که در این مطلب فقط ، زیر گروه های مردانه رو توضیح خواهیم داد.

آروماتیک (Aromatic):

گروه بویایی (آروماتیک )Aromatic با تلفظ صحیح اَر ِمَتیک یکی از کلماتی ست که در توصیف عطرها کاربرد بسیار زیادی دارد. ممکن است بارها این سوال پیش آمده باشد که ارمتیک (آروماتیک) به چه معناست؟ این گروه دارای چه رایحه ای بوده و ترکیبات آن چیست؟ این واژه به معنای معطر ، خوشبو یا گیاه خوشبو می باشد و علاوه بر توصیف رایحه ، گروهی بویایی را نیز در عطرها به خود اختصاص داده است.
اما اجازه بدهید در مورد آن دسته عطرهایی که درای رایحه های آروماتیک میباشند بیشتر صحبت کنیم. رایحه های آروماتیک اغلب از ترکیب مریم گلی ، رزماری ، زیره سبز ، اسطوخودوس، و دیگر گیاهانی که بوی تند علف گون دارند ، ساخته می شوند . رایحه های آروماتیک اغلب با رایحه  مرکبات و رایحه های تند ترکیب می شوند . ترکیبات آروماتیک از عطرهای رایج برای  عطرهای مردانه به شمار می روند .
رزماری ، زیره و اسطوخودوس گیاهانی هستند که در اطرافمان اغلب دیده ایم و می دانیم چه رایحه ای دارند. از آنجایی که نام بردن اسامی گیاهان به کار رفته در عطرها کمک زیادی به تشخیص نوع دسته بندی آنها نمیکند ، سعی کردیم رایحه و حالاتی رو که تولید می کنند را برای شما شرح دهیم و از عطرها مثال بزنیم.

چرم (Leather):

گروه بویایی چرم(Leather ) از منابع طبیعی و حیوانی و گاهاً به شیوه صنعتی بدست می آید؛ هر چند به صورت رسمی هیچ زیر گروهی برای این گروه بویایی تعریف نشده ولی به دلیل بدست آوردن ترکیبی خوشایند آن را با دیگر نت‌ها مانند نت گل یا میوه‌های مختلف؛ مشک؛ نت‌های دودی و دیگر منابع حیوانی و گیاهی و چوبهای مختلف ترکیب می‌کنند تا به یک رایحه غنی و هیجان‌انگیز برسند. عطرهای این گروه به دلیل تلخی و رایحه خاصی که دارند اغلب مردانه هستند.
عطرهای چرمی برندهای مختلف، مخصوصا برندهایی که در صنعت چرم کار می‌کنند بسیار موفق بوده‌اند و در بسیاری از موارد موجب بهبود شخصیت برند شده‌اند. یکی از بهترین مثال‌ها برند هرمس است زیرا این برند در ابتدا یک کارگاه تولید لوازم چرمی مخصوص سوارکاران بود و پس از آن شرکت تصمیم گرفت کیف‌های زنانه و لوازم چرمی را برای آقایان و خانم ها تولید کند. عطرهای چرمی این برند دقیقا رایحه چرم محصولات هرمس را دارند.
از نظر تاریخی رایحه چرم یکی از نخستین روایح در عطرسازی است و در صنعت عطر سازی به قرن ۱۶ بر می‌گرده. ریشه این رایحه از عطرسازانی شروع می‌شود که دستکش های چرمی را برای اشراف می‌ساختند.
نخستین عطر چرمی که در تاریخ ثبت شده را برند سلطنتی کرید(Creed) که در آن زمان تولید کننده دستکش چرمی بود تولید کرده ؛ این عطر توسط پادشاه وقت انگلستان شاه جرج سوم که رایحه دستکش چرمی را دوست داشت، استفاده می شد.James Creed که اولین نسل از کرید است سازنده دستکشهای جرج سوم بود. او به درخواست شاه عطر ادکلنCreed Royal English Leather را تولید کرد.

چوبی(Woody):

گروه یا خانواده بویایی رایحه Woody یا گروه بویایی چوبی. این روزها سرمایه گذاری های اغلب کمپانی های عطرسازی برای تولید عطر مردانه ، به میزان زیادی روی گروه رایحه های چوبی متمرکز شده است. عطرهایی که در تولید آنها و به ویژه در نت میانی از اسانس انواع چوبها استفاده شده و بویی از چوب درختان می دهند و دلیل این کار جاذبه بسیاری بود که این گروه بویایی برای خانم ها داشت !

عطرهایی که در این دسته قرار می گیرند به هنگام استشمام بوی چوبهای معطر از اونها متصاعد می شود . اسانس چوبهای بسیاری هستند که در صنعت عطرسازی به کار می روند مثل اسانس چوب اسرارآمیز صندل ، چوب خشک و تند سرو و وتیور و . . .عطرهای این گروه اغلب ، گرم ، تند و بسیار مردانه هستند و همانطور که گفته شد برای خانم ها جذاب است.

گُلدار یا گُلی(Floral):

همانطور که از نام این گروه مشخص است؛ نت گلهای مختلف پایه و اساس تشکیل دهنده عطرهای این گروه هستند. رایحه گل‌ها به خاطر حس ملایم و طبیعی خود، طرفداران زیادی بین خانم‌ها دارند و تقریبا همه عطرهای این گروه زنانه و یا مردانه/زنانه هستند.گل بنفشه، گل زنبق و گل رز در عطرهای مردانه کاربرد زیادی دارند، ولی نت سایر گل‌ها در عطرهای زنانه استفاده می‌شوند و به ندرت در عطرهای مردانه دیده می‌شوند.
عطرهای این گروه بویایی با ترکیب نت‌های مختلف به شش زیر گروه تقسیم می‌شوند:

چایپر یا چیپره(Chypre):

چایپر در زبان فرانسوی به معنی قبرس است. قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه است و آب و هوای شرجی و به اصطلاح مدیترانه‌ای دارد؛ به همین دلیل می‌توان آن را گروه بویایی قبرسی یا مدیترانه‌ای ترجمه کرد. این گروه بعد از تولید عطر کوتی چایپر در سال 1917 به این نام معروف شد. رایحه این عطرهای تند بر مبنای ترکیباتی از خزه بلوط، لابدانوم (از لادن بدست می آید و تلخ است)، نعناع هندی و برگاموت است.
به زبان ساده این نوع عطرها ، اغلب رایحه ای تلخ، پودری، تند ، نسبتاً غلیظ ، گرم و اشرافی دارند. برای خانم هایی که به رایحه های خنک و ملایم علاقه دارند توصیه نمی شود.

مرکبات (Citrus):

عطرهای این گروه اغلب بسیار مورد توجه جوان ها و نوجوان ها هستند . این گروه بویایی از زمانی دور وجود داشته و همچنان در عطر سازی اما به روشی مدرن تر از قبل مورد استفاده قرار می گیرد.
ترکیبات این عطرها متشکل از رایحه  لیمو ، پرتقال ، برگاموت ، گریپ فروت و نارنگی ست که در عطرهای مردانه با رایحه های آروماتیک و تند ترکیب می شوند و در عطر های زنانه با رایحه گل ها .از عناصر دیگری هم مثل شکوفه های پرتقال ، دانه ها یا روغن بهار نارنج نیز در این ترکیبات استفاده میشود . به همین دلیل یکی از ویژگی های این عطرها با طراوت بودن و خنک بودن آنهاست.

انواع عطر از لحاظ گرمی و خنکی:

بهتر است در فصول سرد سال از عطرهایی با رایحه گرم و تند مانند رایحه‌های ادویه‌ای، چوب، وانیل، شکلات و … که در تضاد با هوای پیرامون است استفاده کنیم تا حس گرما را به ما انتقال دهند و در فصول گرم سال به سراغ عطرهایی با رایحه خنک و تازه مانند لیمو، نارنج، گل رز و … برویم که حس شادابی و نشاط را در هوای گرم به ما القا کنند. هنگام انتخاب و خرید ادکلن به این نکته توجه کنین که رنگ جعبه و شیشه راهنمای بسار خوبی در تشخیص طبع ادکلن است. در ادامه توضیحات مفصل تری ارایه میکنیم:

عطر خنک: ادکلن خنک به ادکلنهایی گفته می‌شه، که حس تازگی و همچنین خنکی را به افراد منتقل کنه. ادکلنهایی که در اون‌ها رایحه نارنج، هندوانه و لیمو به کار رفته، عطرهای سرد هستند. بوییدن این عطرها باعث می‌شه، که طعم میوه‌هایی مانند هندوانه، خیار و سایر میوه‌های سرد رو به خاطر بیاریم. از ادکلنهای خنک توی فصل‌های گرم استفاده کنید. توی بهار استفاده از ادکلن خنک حال و هوای خوبی به شما میده مثل ورساچه پورهوم و اکلت زنانه.

هوای گرم باعث تشدید رایحه عطر میشه. بهتره در فصول گرم عطرهای سرد خودتون رو بیشتر از فصول سرد بر روی پوستتون و در نقاط بیشتری پاف کنید. دلیل اون تبخیر زودتر الکل موجود در عطرهاست. به همین دلیل ادکلنهای خنک معمولاً زودتر تموم میشن. به همین دلیل توصیه میشه دو ادکلن متفاوت داشته باشید یکی برای استفاده روزمره و یکی برای مناسبت‌ها و میهمانی‌ها.

عطر گرم: عطرهای گرم دقیقاً نقطه مقابل ادکلنهای خنک هستند و بهتره که از اون‌ها در فصول سرد استفاده کنید. سرما باعث میشه تا الکل موجود در ادکلنها دیرتر تبخیر بشه. عطرهایی که در ساختار رایحه‌ای اون‌ها از نت‌های شکلاتی، چوبی یا ادویه‌‌های شرقی استفاده شده باشه، گرم هستند. هنگام خرید توجه داشته باشید که عطرهای گرم ماندگاری و پخش بوی بیشتری دارند پس یادتون باشه که توی زدن عطرهای گرم بر خلاف ادکلنهای خنک زیاده‌روی نکنید.

عطرهایی که دارای رایحه‌ای با نت‌های قالب چوب یا مشک هستند، در دسته عطرهای بسیار گرم قرار میگیرن. از طرفی بعضی از عطرهایی که در فرمولاسیون اون‌ها از نت‌های گلی مثل گل یاس، گل مریم یا گل محمدی استفاده شده، عطرهای گرم و لطیف به شمار می‌روند. بهترین مثال برای این دسته اینترلود مردانه و بلک افغان است.

عطر ترش: عطر ترش به عطری می‌گن که طعم مرکبات را به خاطر بیاره. ادکلنهای ترش القا کننده حس طراوت و شادمانی‌اند. ادکلنهای سرد و ترش باعث آرامش روحی و رفع خستگی می‌شن. عطرهایی با طعم گل‌های وحشی می‌تونن حس صمیمیت بیشتری القا کنند. از ادکلنهای ترش توی چهار فصل سال میشه استفاده کرد ولی بهار و تابستان مناسب‌ترند. بهترین مثال برای این دسته هپی کلینیک مردانه است.

عطر تلخ: وقتی صحبت از رایحه تلخ میشه حس شیک بودن به آدم دست میده. تلخی یاد شده توی عطر تلخ، همون مزه تلخی نیست. بلکه یادآور رایحه‌های چوب سوخته، قهوه و نعناع، میخک و دارچینه  که با مقادیر و نسبت‌های خاص با هم ترکیب میشن و عطر تلخ دلنشین رو بوجود میارن. رایحه‌های چرم و چوب و تنباکو و خاک و گیاهان خشک در ادکلنهای تلخ استفاده میشن. رایحه تلخ کاملاً مناسب مکان‌های رسمیه و از اونجایی که رایحه سنگینی هستش بهتره توی فصل‌های سرد از اون استفاده بشه. البته عطر تلخ رو میشه توی تمام فصول هم استفاده کرد. بهترین مثال این دسته جووی سایکودلیک است.

عطر شیرین: برای ایجاد صمیمیت بیشتر از عطرهایی با رایحه شیرین استفاده کنید. در این عطرها از اسانس‌های مختلف اما شیرین استفاده میشه. این عطرها التیام بخش هستن و برای محافل خانوادگی و جمع دوستان صمیمی کاملاً مناسب هستند. در قدیم عطرهای شیرین فقط مختص خانم‌ها بود. اما امروزه برندهای معتبری دست به تولید ادکلنهای شیرین برای آقایان زدند. از کارامل میشه به عنوان یک رایحه خوراکی شیرین نام برد. چوب هم یک رایحه شیرین محسوب میشه که بیشتر توی عطرهای کلاسیک استفاده میشه. گل‌ها هم رایحه شیرین دارند و اکثراً در عطر خانم‌ها به کار میرن و مناسب افرادیه که به عطرهای آرامش بخش نیاز دارن مانند لالیک لامور

به این ترتیب با یک آشنایی نسبی با انواع عطر  شما میتوانید از سایت عطرلیلیوم  به راحتی عطر دلخواهتان رو انتخاب و خرید کنید.

لینکهای مفید:

انواع عطر

نام انواع عطر

اسم عطر مشهور

اسم عطر معروف زنانه

4.6/5 - (41 امتیاز)

One thought on “انواع عطر | نام انواع عطر | اصطلاحات رایج عطرهای فرانسوی اصلی

  1. l.otadai میگوید:

    مقاله جامع و کاملی ارائه کردید ممنون از شما و سایت خوبتون که ما رو با انواع عطر و نام عطرهای مختلف آشنا کردید. بی صبرانه منتظر مقاله های خوب و مفیدتون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید