هل، رایحه‌ای از عطر در خلوت‌گه ملکه‌ها

هل، رایحه‌ای از خلوت‌گه ملکه‌ها

هل، ملکه ادویه‌ها | رایحه هل در عطرسازی

عطرهای مملو از رایحه‌های جذاب همیشه مورد پسند هستند، فرقی نمی‌کند که گلی باشند یا حاوی نت‌های تند و عجیب و غریب همچون هل. این ادویه معطر قرن‌هاست که در دامنه کوه‌های گات در ساحل مالابار در جنوب هند می‌روید و رایحه قوی، شیرین و بسیار متمایز آن هر انسانی را سر ذوق می‌آورد. هل شمیمی بسیار مردانه دارد با رگه‌هایی از نعنا، لیمو و دود که در کنار هم رایحه‌ای عجیب را می‌سازند. اما این رایحه پیچیده و جادویی آنقدرها هم که برخی گمان می‌کنند سنگین نیست و شیرینی آن در نهایت شما را یاد عطر گل‌ها می‌اندازد. 

 

رایحه هل در عطرسازی
رایحه هل در عطرسازی

هل سبز معروف‌ترین نوع هل است که قدمت آن به حدود 3000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد. از آن زمان هل در پخت و پز، عطرسازی، بخور دادن و داروسازی بکار گرفته شده است. این ادویه که از خانواده زنجبیل است، در کنار کندر، مر و دارچین مواد اصلی ساخت عطر در مصر باستان بود و اسانس آن یکی از قدیمی‌ترین عصاره‌های شناخته شده در عطرسازی و داروسازی است. پس از زعفران و وانیل، هل سومین ادویه گران‌‌قیمت در جهان است به همین دلیل عطرسازان در استفاده از آن نهایت دقت را به خرج می‌دهند.

چرا هل را «ملکه ادویه‌ها» می‌نامند؟ 

شاید علت این نامگذاری ارتباط هل با ملکه‌ها باشد! این گیاه درشت برگ با گل‌های بنفش و سفید در باغ‌های معلق بابل، یکی از عجایب هفتگانه جهان باستان، جایگاه والایی داشت. در میان آنها باغی پلکانی وجود داشت که بخت‌النصر دوم پادشاه بابل برای همسر دلتنگ خود، ملکه این شهر افسانه‌ای و ثروتمند، ساخته بود.

چرا هل را «ملکه ادویه‌ها» می‌نامند؟ 
چرا هل را «ملکه ادویه‌ها» می‌نامند؟

 

کلئوپتارا ملکه مصر نیز در دیدارهای عاشقانه خود با مارک آنتونی سردار رومی فضا اتاق را با سوزاندن عود هل عطرآگین می‌کرد. بعلاوه، در تاریخ آمده است که هل در روزگار زرتشت در جشن‌های عروسی ایرانیان نقشی نمادین داشت؛ به این شکل که داماد قبل از مراسم چند غلاف هل را که در پارچه ابریشمی پیچیده شده بود به عروس آینده خود تقدیم می‌کرد. 

هل گنجینه‌ای بر پشت شتران

هل در کنار پادشاه ادویه‌ها، فلفل سیاه، کالایی مهم در تجارت ادویه در سده‌های گذشته به شمار می‌رفت. کاروان‌هایی با چهار هزار شتر این گنجینه‌های ادویه مشرق‌زمین را به بازارهای بابل در بین‌النهرین، قرطاج در شمال آفریقا، اسکندریه در مصر و امپراطوری روم می‌بردند. بازرگانان در سده‌های بعد محموله‌های ادویه را با کشتی در امتداد سواحل هند و از طریق دریای سرخ به مصر می‌بردند و از آنجا به دیگر نقاط جهان صادر می‌کردند. 

 

هل؛ گنجینه‌ای بر پشت شتران
هل؛ گنجینه‌ای بر پشت شتران

شاهراه ادویه بعد از جاده ابریشم از نظر اهمیت در رتبه دوم قرار داشت و ادویه‌هایی که از طریق آن حمل می‌شد اغلب به اندازه طلا و یا دیگر فلزات گرانبها قیمت داشتند. علاوه بر بازرگانان پارسی، عرب و پرتغالی، وایکینگ‌ها نیز هل را در یکی از حملات خود کشف کردند و آن را به منطقه اسکاندیناوی بردند تا طعم جدیدی به کیک‌های خود در جشن‌ها بدهند. هفته‌نامه اکونومیست چند سال پیش در گزارشی نوشت تجارت ادویه که بر پایه کالاهایی چون فلفل سیاه، هل، دارچین، جوزهندی، میخک و زنجبیل شکل گرفت، سنگ‌بنای «قدیمی‌ترین و ریشه‌دارترین پایه‌های اقتصاد جهان را نهاد.»

هل رایحه‌ای باشخصیت نزد عطاران

دو راه برای توصیف یک عطر وجود دارد: روش حرفه‌ای و کابردی و روش شاعرانه. اگر با اولی پیش برویم، در تصور ما هل عطری شیرین و تلخ است؛ رایحه‌ای ترسناکی که به تدریج در حس بویایی نفوذ می‌کند. از سوی دیگر، اگر آن را شاعرانه توصیف کنیم، رایحه‌ای معمایی و رازآلود است و مانند مه جنگل محتاط، نامحسوس، اما همیشه حاضر. بویی است که شاید در ابتدا به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید، اما وقتی در هرم بویایی با رایحه‌های دیگر – عمدتاً سبز و چوبی – ترکیب شود، شخصیتی خاص به خود می‌گیرد.

 

هل؛ رایحه‌ای باشخصیت نزد عطاران
هل؛ رایحه‌ای باشخصیت نزد عطاران

هل سبز دارای رایحه‌ای عجیب و غریب با ظرافت‌های گرم، تند و بسیار معطر است. عصاره آن روغنی زرد کم رنگ با بویی بسیار عمیق است که با تقطیر از دانه‌ها استخراج می‌شود و ساعت‌ها باقی می‌ماند. دوام بالای این رایحه دلیل اصلی حضور گسترده‌ آن در عطرهاست. اما این عصاره خوشبو باید با مهارت و به مقدار کافی و نه بیش از حد استفاده شود تا رایحه کلی عطر را تحت‌الشعاع قرار ندهد. بوی اولیه آن تندوتیز و شبیه کافور و تا حدودی اکالیپتوس است که به سرعت جای خود را به رایحه‌ای شیرین، چوبی، ادویه‌ای و بالزامیک با پی‌رنگ‌های دوست‌داشتنی گلی می‌دهد.

 

ترکیب پذیری بالای هل

قابلیت هل در ترکیب شدن با نت‌های مختلف آن را محبوب عطاران کرده است. ترکیب این بوی اسرارآمیز با سایر نت‌های ادویه‌ای و میوه‌ای رایحه‌های منحصر به‌ فردی ایجاد می‌کند. اغلب در عطرهای مرکباتی استفاده می‌شود، زیرا به خوبی با نت‌هایی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و ترنج ترکیب می‌شود. گرما و شیرینی هل می‌تواند پس‌زمینه‌ای دوست‌داشتنی برای عطرهای گلی مانند زنبق دره و گل رز ایجاد کند. ترکیب هل با نت‌های جنگلی و خزه‌ای رایحه‌های شگفت‌انگیزی ایجاد می‌کند و مخلوط آن با چوب صندل، عود، عنبر یا نعناع هندی می‌تواند بسیار باشکوه باشد. حضور هل در پایه عطرهای شرقی به آنها گرما می‌بخشد و در عطرهای مدیترانه‌ای معمولا به عنوان نت میانی استفاده می‌شود.

اگرچه هل لقب ملکه ادویه‌ها را یدک می‌کشد اما یکی از مواد محبوب طراحان برای عطرهای مردانه است، به ویژه آنهایی که دارای رایحه‌های تند، شرقی یا سبز هستند. هل اولین بار در سال 1902 در عطرهای مردانه استفاده شد، زمانی که ادکلن Mandarine & Cuir Parfums Berdoues به بازار عرضه گردید. 

 

عطرهای معروف با رایحه هل

هل به عطر پیچیدگی خاصی می‌دهد حتی اگر حضور کمرنگی در ترکیب آن داشته باشد. به طور کلی قابلیت بالای آن در ترکیب شدن با دیگر نت‌ها این مکله ادویه‌ها در ردیف برترین و پرکاربردترین رایحه‌ها برای ساخت عطر قرار داده است.

فروشگاه لیلیوم عطرهای بسیاری را با رایحه هل از برندهای معتبر جهان برای عرضه به مشتریان عطردوست خود فراهم کرده است. شما می‌توانید با جستجوی واژه هل در سایت لیلیوم آنها را بیابید و مطابق با سلیقه خود برای خرید سفارش دهید. با این حال، در پایان این نوشته  لینک تعدادی از برترین عطرهای حاوی رایحه هل قرار داده شده است. کلیک کنید تا با خرید عطرهای هلی از بوی ملکه ادویه‌ها سرمست شوید.

برای مشاهده محصولات روی نام آن کلیک کنید!

  1. گس سداکتیو هوم | Guess Seductive Homme

  2. آکوا دی پارما کلونیا اینتنسا | Acqua di Parma Colonia Intensa

  3. کنزو هوم نایت | Kenzo Homme Night

  4. کارتیر دکلریشن | Cartier Declaration

  5. کارولینا هررا شیک مردانه | Carolina Herrera Chic for Men tester

  6. هرمس وویاژ پرفیوم | Hermes Voyage d’Hermes Parfum

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید