رابطه عطر و ادکلن با احساساتی نظیر شادابی و سرزندگی

بوی مرکبات-عطر ادکلن مرکباتی

رابطه عطر و ادکلن با احساساتی نظیر شادابی و سرزندگی

بسیار اتفاق می افتد که به صورت ناخودآگاه یک سیب یا لیمو را در دست میگیریم و بو میکنیم علت چیست؟

زندگی در دنیای مدرن امروزی پر از استرس، عجله و شتاب، قرارهای ملاقات فوری و . . . است. در این نوع زندگی پرشتاب، حفظ روحیه در این وضعیت کار سختی است. این روش زندگی سریع موجب به خطر افتادن سلامت روح و روان شده و خستگی مزمن، افسردگی، اضطراب، بی‌خوابی و بی‌ثباتی عاطفی بوجود می‌آورد. بوی غذایی که میل می کنید، بر سلامت روان و جسم شما تأثیر می‌گذارد.

بوی سیب
بوی سیب

تقریبا پنج میلیون سلول گیرنده در بینی ما وجود دارند که به بخش لیمبیک مغز مرتبط هستند. این قسمت از مغز بر کنترل احساسات، رفتارها و حافظه بلند مدت تأثیر می‌گذارد. به همین علت است که بوی خوش پاپ‌کورن شما را یاد تماشای فیلم می‌اندازد. زمانی که شما بویی را شناسایی می‌کنید. این حس موجب تحریک شدن عمیق‌ترین بخش‌های مغز می‌شود و به دنبال آن یک واکنش احساسی رخ می‌دهد.

عطر و بوی گل
عطر و بوی گل

آخرین مطالعات نشان می‌دهند که ذاتاً میان خلق و خو و عطر غذاها، ارتباطی وجود دارد. تمامی پژوهش‌های قرن حاضر اثر بویایی را بر عواطف، حافظه، استرس، درد و عشق نشان می‌دهند. در این مقاله به تعداد محدودی از عطرها و بوها که با احساسات در ارتباط هستند، اشاره می‌‌کنیم:

مرکبات

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که عطر یا ادکلن مرکباتی مثل پرتقال، لیموشیرین و لیموترش می‌تواند اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. آنها حس بهار را تداعی می‌کنند و احساس جوانی و انرژی را برمی‌انگیزند. لذت نوشیدن یک لیوان شربت آبلیمو بعد از یک روز سخت‌کاری را در ذهن خود تداعی کنید. اتاق و محیط کارخود را با یک شمع معطر از اسانس لیمو، پرنشاط کنید.

زنجفیل

بوی زنجفیل موجب افزایش انرژی شده و سیگنال‌‌هایی را که به مغز می‌رساند حالت تهوع را از بین می برد. مطالعات نشان می‌دهند که بوی زنجفیل تازه موجب آرامش افراد شده و افسردگی و اضطراب را درمان می‌کند.

اسانس رزماری

گفته می‌شود که اسانس رزماری انرژی زاست و هوشیاری انسان را افزایش می دهد، ذهن را فعال کرده و خستگی روانی و فراموشی را کاهش می‌دهد. بیشتر مواقع دانشجویان برای افزایش تمرکز خود قبل از شرکت در جلسات امتحان اسانس رزماری را می‌بویند. از این اسانس در تهیه شمع‌ها، لوازم آرایشی و عطرها استفاده می‌شود. بوییدن فقط دو قطره از این اسانس کافی است تا تمام خستگی روزانه شما از بین برود.

اسطوخودوس-lavender
اسطوخودوس-lavender

اسانس اسطوخودوس

هنگام بوییدن این اسانس، هورمون سروتونین در مغز ترشح می‌شود. این هورمون احساس خوبی را ایجاد کرده و تأثیر آرامبخشی دارد، به همین منظور برای رفع احساس‌ ترس، شک، نگرانی، خشم و عصبانیت بسیار مناسب است. آن را می‌توانید به آب وان حمام اضافه کنید و یا در دفتر کار و یا محل زندگی خود استفاده نمایید.

وانیل

وانیل نیز مانند اسانس اسطوخودوس با افسردگی و ناراحتی مبارزه می‌کند و به شما احساس شادی و آرامش می‌دهد. بوی وانیل اشتها را برای مصرف مواد غذایی شیرین به مقدار زیادی کاهش می‌دهد، پژوهشگران تصور می‌کنند که این امر ناشی از تأثیر بوی وانیل بر مغز است.

قهوه

عطر قهوه تازه‌دم ذهن را تحریک کرده و موجب هوشیاری و بیداری مغز می‌شود و تأثیر مثبتی بر مغز دارد. با توجه به مطالعات انجام شده عطر و بوی دانه‌های قهوه فعالیت آنتی‌اکسیدان‌ها را نیز بیشتر کرده و موجب کاهش استرس می‌شود.

اسانس نعناع

این اسانس تب و سرماخوردگی را درمان کرده و بوییدن آن قبل از ورزش، موجب تقویت روحیه و کاهش خستگی می‌شود. برای رفع گرفتگی بینی چند قطره از اسانس نعناع را با اسانس اوکالیپتوس درون یک کاسه آب گرم بریزید و آن را بو کنید. عطر اسانس نعناع استرس ناشی از سردرد و میگرن را کاهش می‌دهد و با درد مبارزه می‌کند، چند قطره از آن را روی یک دستمال بریزید و ببویید. این اسانس روحیه و گردش خون را تقویت و در بدن اندروفین تولید می‌‌کند.

حس بویایی و عطر و ادکلن
حس بویایی و عطر و ادکلن
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید