رایحه سبزی‌ها، گیاهان علفی و سرخس‌ها – green note

رایحه سبزی‌ها، گیاهان علفی و سرخس‌ها - green note

رایحه سبزی‌ها، گیاهان علفی و سرخس‌ها – green note

رایحه سبزی‌ها، گیاهان علفی و سرخس‌ها عطر و ادکلن– green note: با واژۀ “سبزی” به رایحه هایی اشاره داریم که از برگ‌ها و علف‌های تازه چیده به دست می‌آید و بوی تیز و گزنده‌ای دارند. در این دسته بعضی از اسانس‌های کلاسیک تند و تیز مانند گالبانوم galbanum (باریجه) را می‌یابیم که درواقع صمغی است با پروفیل بوی سبزی تلخ نافذ و فرح بخش که از تمام انواع علف ها به دست می‌آید. این رایحه ای است که قطعاً برای اولین بار به عنوان نت بالای بهارمانند محصول Vent Vert برند Balmain و با نقشی پررنگ استفاده شد.

برگ انجیر(Fig leaf) نت منحصربه فردی است که با مواد مصنوعی به دست ‌می‌آید و رایحه تلخ سبز تلفیق شده با شیرینی نارگیل خود را به رایحه مدرن “انجیر” می بخشد. نت برگی عجیب دیگری که خواص ویژه‌ای دارد برگ گوجه‌فرنگی (tomato leaf) است، که در Eau de Campagne برند Sisley، Folavril تولید A.Goutal، و Liberte Acidulee تولید Les Belles de Nina Ricci به مشام می‌رسد.
برگ بنفشه یک رایحه مدرن “برگ” سبزی است که بسیار محبوب است. این رایحه حس آبگونه‌ای را به بسیاری از ترکیب‌ها می‌دهد که یادآور خیار تازه بریده شده است، خصوصا در عطرهای مردانه. زیرشاخه دیگری از این نت‌ها، برگ‌های چای است که آمیزه‌ای از پروفیل‌های خوشبو و آروماتیک را بسته به انتخاب عطرساز ایجاد می‌کند (چای سبز، قرمز، سیاه، اولونگ).
عطر سازان، گیاهان علفی را “رایحه های خوشبو (آروماتیک)” می نامند و شامل گیاهانی است که در آشپزی هم استفاده می‌کنیم، مانند رزماری (rosemary) ، آویشن (thyme) ، نعنا (mint) ، ترخون (tarragon) ، مرزنجوش (marjoram) ، رازیانه (fennel) ، ریحان (basil) (که به لطف محتوای اوژنول نت ادویه ای (تند و معطر) شناخته شده است)، مریم گلی (sage) و بادیان رومی (anise). رایحه های دیگر مانند درمنه (artemisia) ، سوسن اصغر (calamus) ، گلپر (angelica) ، سنبل هندی (jatamansi) رایحه شدیداً گیاه مانند و متمایزی دارند و به سرعت ترکیباتی را که به آنها وارد می‌شوند را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
Fern (سرخس) همان کلمۀ فرانسوی fougère است که به انگلیسی وارد شده و تغییر یافته است، و دقیقا هم از طبیعت گرفته نمی شود (سرخس ها رایحه ناچیزی دارند) بلکه از “سازگاری” تاریخی بین اسطوخودوس (lavender) – گل سنگ (oakmoss) – کومارین (coumarin) ایجاد شده و برای تولید رایحه مرموز جنگل سبز و مرطوب ساخته و پرداخته شده است. نمونه اولیه این عطر Fougère Royale تولید Houbigant است که توسط Paul Parquet در سال ۱۸۸۲ خلق شد. اثر آن فعل و انفعال بین تلخی و شیرینی با ویژگی جنگلی، مرطوب و خنک است، که fougères را به رایحه اصلی مردانه‌ای تبدیل می کند.
عطرهای سرخسی رایحه های زمینی مرطوب و تاریک یک جنگل را تداعی می کنند و کاملا بر رایحه های فانتزی تکیه دارند؛ هرچند که عصاره‌گیری با حلال‌های فرار سرخس آسپیدیوم Aspidium امکان‌پذیر است، ولی مقدار به دست‌آمده به ندرت رضایتبخش است. زیرشاخۀ سرخس‌های آروماتیک، که به ساختار کلاسیک نت‌های تند و علفی می‌افزایند، به لطف انعطاف پذیری این نت، شاید پرتعدادترین دسته‌بندی ادکلن‌های مردانه باشد.

عطر لیلیوم ارایه کننده برترین برندهای عطر و ادکلن

به این مطلب امتیاز دهید:

دیدگاهتان را بنویسید