رایحه مشک، عنبر و رایحه‌های حیوانی – MUSK, AMBER, ANIMALIC

رایحه مشک، عنبر و رایحه‌های حیوانی - MUSK, AMBER, ANIMALIC

رایحه مشک، عنبر و رایحه‌های حیوانی – MUSK, AMBER, ANIMALIC

رایحه مشک، عنبر و رایحه‌های حیوانیواژۀ “حیوانی” (animalic) به مواد خام آروماتیک و رایحه های “فانتزی” اشاره دارد (که از مواد مصنوعی در آزمایشگاه به دست آمده‌اند) که مستقیماً یادآور بوی حیوانات – واقعی یا مجازی، طبیعت شهوانی غریزه های حیوانی وجود انسان – و نیروی اصلی آنهاست.

در عطر و ادکلن سازی رایحه های حیوانی به طور سنتی از مشک آهو (deer musk) ، کاستریوم (جند بیدستر) castoreum ، عنبر سائل (ambergris) ، و مشک زباد (civet cats) به دست می‌آید، ولی امروزه، ملاحظات اخلاقی درباره سلامت این حیوانات استفاده از این مواد را غیرمتداول کرده و مواد مصنوعی جایگزین آنها شده است. (تنها عنبر سائل طبیعتا دور از خشونت و بی رحمی تهیه می شود و مجاز است، زیرا به طور طبیعی در اسپرم وال در اقیانوس پراکنده می‌شود؛ ولی به دلیل نایابی بسیار گران است و برای استفاده تجاری مقرون به صرفه نیست، بنابراین روش استاندارد تهیه آن با مواد مصنوعی است).

مشک زباد (civet cats)
مشک زباد (civet cats)

مشک نیز در صدها نوع در آزمایشگاه تهیه می‌شود و رایحه آن‌ها کمی با هم فرق دارد ، مانند گالاکسولید (Galaxolide) ، هابانولید (Habanolide) ، اتیل براسیلات (Ethyl Brassylate) ، آلیل آمیل گلیکولات (Allyl Amyl Glycolate) و….
رایحه های عنبر کهربایی (Amber) با عنبر سائل از این لحاظ فرق دارند که اولی مخلوطی است از رزین هایی که بویی گرم،شیرین و خیلی عمیق را تولید می کند (که اغلب در خانواده عطرهای شرقی مشاهده می‌شود)، درحالیکه دومی رایحه نسبتاً نمکی، با عمق کم است که اصلا شیرینی ندارد.
چند نمونه از حیواناتی که بطور غیرمستقیم در تولید رایحه های حیوانی استفاده می‌شوند (و قطعا هیچ آسیبی به آن حیوان وارد نمی‌شود) عبارتند از خرگوش کوهی (hyrax) (استفاده از مدفوع سفت‌شده!)، ته‌رنگ موی بز، صدف دریایی برشته و موم کندوی عسل. بعضی گیاهان، مانند آنجلیکا Angelica (سنبل ختایی) و دانه‌های آمبرت  (Ambrette)، نیز ترکیباتی با بوی حیوانات تولید می‌کنند که شبیه مشک است.
مورد آخر و مهم اینکه در عطرسازی از “رایحه های فانتزی” استفاده می‌شود که از طریق مخلوط خلاقانه مواد مختلف یا بازسازی تنها یک ماده مصنوعی تولید می ‌شوند و یادآور بوهای آشنایی با مرجع حیوانی هستند، مانند شیر (milk) ، خاویار (caviar) ، ستاره دریایی (starfish) ، کلم مرداب (skunk cabbage) ، بیکن  (bacon)، برش‌های باربکیو، چرم یا جیر.

عطر لیلیوم ارایه کننده برترین برندهای عطر و ادکلن

4.5/5 - (2 امتیاز)

3 thoughts on “رایحه مشک، عنبر و رایحه‌های حیوانی – MUSK, AMBER, ANIMALIC

  1. rahy.melodi1733 میگوید:

    سلام.لطفا تعداد مقالتتون زیاد کنید.متشکرم

  2. admin میگوید:

    سلام
    میتونید به سایت fragrantica.com مراجعه کنید و از فیلترهای اونا استفاده کنید یا تلفنی با ما تماس بگیرید تا رایحه مشابه رو به شما معرفی کنیم

  3. ashkanshamsi7 میگوید:

    سلام من چجوری میتونم 1 عطر با رایحه ای که میخوام پیدا کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید